کارشناس مسائل بینالملل گفت: دشمن سالها تلاش کرد با شعارهایی مانند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» میان ایران و جبهه مقاومت فاصله ایجاد کند، اما امروز برای بسیاری روشن شده است که دفاع از غزه و لبنان، در حقیقت دفاع از امنیت و منافع ایران است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدجواد لاریجانی، کارشناس مسائل بینالملل، شامگاه جمعه پنجم تیرماه در برنامه «گفتوگوی ویژه خبری» شبکه خبر سیما با تشریح دستاوردهای جنگ اخیر، تثبیت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر تنگه هرمز را یکی از مهمترین نتایج این نبرد دانست و تأکید کرد: تنگه هرمز از نظر نظامی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی دارای حساسیتهای فراوان داخلی، منطقهای و بینالمللی است و بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب، باید حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر این آبراه راهبردی تثبیت شود. اهم سخنان وی را به نقل از فارس، در ادامه می خوانید؛ * ما دولت را از خودمان میدانیم و هر نقدی که مطرح میکنیم، برای کمک به دولت است، نه برای مچگیری. من شب و روز برای موفقیت دولت دعا میکنم و امیدوارم مسئولان در مسیر درست حرکت کنند و در مأموریت خود موفق باشند. *مسئله تنگه هرمز حل شده و مدیریت و حاکمیت آن در اختیار جمهوری اسلامی ایران است، اما بعداً برخی مواضع، موضوع را به مسائل و قواعد بینالمللی گره زد که این رویکرد برای بسیاری، از جمله خود من، قابل قبول نبود. *غرب تاکنون کدام قانون یا قاعده بینالمللی را درباره جمهوری اسلامی ایران رعایت کرده است؟ آنها فرماندهان ما را به شهادت رساندند، مردم بیگناه را کشتند، خسارتهای فراوانی به کشور وارد کردند و نشان دادند به هیچ قاعده و هنجار بینالمللی پایبند نیستند؛ بنابراین استناد به این قواعد درباره تنگه هرمز معنا و مبنایی ندارد. *اگر جمهوری اسلامی ایران در منطقه مورد احترام است، این احترام ناشی از قدرت ایران است. *ممکن است طرف مقابل در آینده با شیوههای جدید تلاش کند حاکمیت ایران بر تنگه هرمز را تضعیف کند، از این رو باید دستاوردهای جنگ را تثبیت کنیم. *هدایت و مدیریت تنگه هرمز در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و در راستای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی انجام شده است. *در مذاکرات نیز تلاش شد موضوع تنگه هرمز با مسئله معابر دریایی همسطح معرفی شود، در حالی که این دو قابل مقایسه نیستند. معابر دریایی ممکن است امروز وجود داشته باشند و فردا تغییر کنند، اما حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر تنگه هرمز یک واقعیت راهبردی، تاریخی و پایدار است و نباید در قبال آن امتیاز داده شود. *امام راحل بارها تأکید کردند که اگر باب امتیازدهی به دشمن باز شود، این روند پایانی نخواهد داشت و دشمن تا رسیدن به سلطه کامل پیش خواهد رفت. دشمنان جمهوری اسلامی نیز نشان دادهاند که نه تنها به قواعد بینالمللی، بلکه حتی به قواعدی که خود مدعی آن هستند نیز پایبند نیستند. *دیپلماسی باید فعال باشد، اما نباید موجب تضعیف حاکمیت جمهوری اسلامی بر تنگه هرمز شود و نباید شرایطی ایجاد کنیم که در آینده مدعیان متعددی برای این آبراه راهبردی شکل بگیرند. *مقاومت اسلامی عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و حتی میتوان گفت در بسیاری از عرصهها جلودار جمهوری اسلامی محسوب میشود. *دشمن سالها تلاش کرد با شعارهایی مانند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» میان ایران و جبهه مقاومت فاصله ایجاد کند، اما امروز برای بسیاری روشن شده است که دفاع از غزه و لبنان، در حقیقت دفاع از امنیت و منافع ایران است. *یکی از نتایج مهم جنگ اخیر این بود که برای نخستین بار مقاومت اسلامی به صورت رسمی وارد معادلات منطقهای و بینالمللی شد و امروز این جایگاه در سطح جهان به رسمیت شناخته شده و مورد پذیرش قرار گرفته است. *برای افزایش انسجام سازمانی نظام، باید دو موضوع را مورد توجه قرار دهیم که مهمترین آن، افزایش تابآوری کشور است. تابآوری هم بُعد اقتصادی دارد و هم بُعد فکری. *در حوزه اقتصاد باید اقتصاد جنگی را مبنا قرار دهیم. اقتصاد جنگی به معنای اقتصاد ضعیف یا ناکارآمد نیست، بلکه دارای نظریههای بسیار پیشرفته است. مهمترین ویژگی آن این است که به دشمن پیام میدهد جمهوری اسلامی برای یک جنگ طولانیمدت آمادگی کامل دارد و دشمن نباید تصور کند که ایران بهزودی خسته خواهد شد. *اقتصاد جنگی با اقتصاد لیبرالی که در آن هر فرد صرفاً به دنبال کسب سود بیشتر است، تفاوت دارد. در شرایط جنگی باید تورم بهطور جدی کنترل شود، کانالهای اساسی اقتصاد در اختیار حاکمیت قرار گیرد و اگر لازم باشد، برخی کالاها بهصورت کوپنی توزیع شوند. این اقدام هیچ اشکالی ندارد، زیرا در مقابل، تابآوری مردم افزایش پیدا میکند و مردم اطمینان خواهند داشت که کالاهای اساسی مورد نیازشان تأمین میشود و افزایش قیمتها آنها را از تهیه نیازهای اولیه محروم نخواهد کرد. *مطالعات انجامشده در اروپا و سایر کشورها نشان میدهد اگر یک کشور با پیروزی از جنگ خارج شود، پس از پایان جنگ شکوفایی اقتصادی بزرگی رخ میدهد؛ زیرا در دوران اقتصاد جنگی، فعالیتهای غیرمولد و سوداگرانه که به تعبیر وی «مثل زالو» از اقتصاد تغذیه میکنند، از بین میروند و پس از پایان جنگ، اقتصاد با توان بیشتری به حرکت خود ادامه میدهد. *مسئولان، بهویژه مسئولان دولت، نباید سخنی بر زبان بیاورند که دشمن از آن استیصال جمهوری اسلامی را استشمام کند، زیرا چنین برداشتی او را به تجاوز بیشتر تشویق خواهد کرد. *نباید فرصتها از دست برود. به اعتقاد من، مجلس در برخی موضوعات دچار فرصتسوزی شده است. برای نمونه، مجلس باید هرچه سریعتر قانون مربوط به تنگه هرمز را تصویب و بهعنوان یک قانون محکم روی میز قرار دهد تا دستگاههای اجرایی و تیم مذاکرهکننده از پشتوانه قانونی قوی برخوردار باشند و این دستاورد مهم تثبیت شود. * پیش از آغاز جنگ، رهبر شهید انقلاب تأکید کردند که اگر جنگی آغاز شود، جنگ منطقهای خواهد شد و در میانه جنگ نیز اعلام شد که امنیت یا برای همه کشورهای