بهگفته رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران؛ تاکنون حدود ۵۰ همت از مطالبات گندمکاران پرداخت شده و حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ همت هنوز طلبکار هستند. بهگزارش قدس آنلاین، پیمان عالمی، رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران اظهار کرد: گندمکاران حدود ۴ میلیون تن گندم را تحویل دولت دادند از این میزان حدود ۵۰ همت به آنها پرداخت شده و حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ همت هنوز طلبکار هستند. وی افزود: با پیگیریهایی که توسط اتاق اصناف کشاورزی و وزیر جهاد کشاورزی انجام شده است امیدوار هستیم که هرچه سریعتر و تا پایان هفته آینده این وجوه به حساب کشاورزان واریز شود. رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران ادامه داد: اصناف کشاورزی در دوره جنگی بسیار زحمت کشیدند و علیرغم همه مشکلات و سختی ها توانستند در خط مقدم تولید را پایدار نگه دارند؛ لازم است امروز نیز مورد توجه باشند. بهگزارش قدس، به تازگی شاهینفر، عضو هیئترئیسه بنیاد ملی گندمکاران در گفتوگو با رسانهها با اشاره به روند خرید تضمینی گندم اعلام کرد: تاکنون حدود ۳.۵ میلیون تن گندم در کشور برداشت شده و پیشبینی میشود میزان تولید از ۱۲ میلیون تن فراتر رفته و ایران بار دیگر به خودکفایی نزدیک شود. وی ارزش گندم خریداریشده را حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از مجموع مطالبات کشاورزان، تاکنون تنها ۵۰ هزار میلیارد تومان در سه مرحله پرداخت شده و همچنان حدود دو سوم مطالبات باقی مانده است. عضو هیئترئیسه بنیاد ملی گندمکاران با تأکید بر نقش راهبردی گندم در تأمین امنیت غذایی کشور، افزود: این محصول حدود ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز مردم را تأمین میکند و رسیدگی به معیشت کشاورزان ضروری است. به گفته وی، تأخیر در پرداخت مطالبات به سازوکار تأمین منابع مالی و بودجه بازمیگردد و با وجود پیگیریهای وزارت جهاد کشاورزی، تأمین اعتبار در اختیار سازمان برنامه و بودجه است. شاهینفر همچنین از پیشبینی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حوزه گندم خبر داد، اما تأکید کرد این رقم با توجه به هزینههای خرید داخلی، واردات و یارانهها همچنان با کسری مواجه است.