دولت غنا اعلام کرد: از اول ژوئیه ۲۰۲۶، ۳۰ درصد از تولید طلای معادن بزرگ این کشور را خریداری خواهد کرد؛ اقدامی که با هدف تقویت ذخایر ارزی، افزایش ذخایر طلای بانک مرکزی و توسعه ظرفیت پالایش طلا در داخل این کشور انجام میشود. حرکت استراتژیک بزرگترین تولیدکننده طلای آفریقا؛ دولت غنا اعلام کرد از اول ژوئیه ۲۰۲۶، ۳۰ درصد از تولید طلای معادن بزرگ این کشور را خریداری خواهد کرد؛ اقدامی که با هدف تقویت ذخایر ارزی، افزایش ذخایر طلای بانک مرکزی و توسعه ظرفیت پالایش طلا در داخل این کشور انجام میشود. به گزارش سایت اخبار طلا و جواهر گلدنیوز؛ دولت غنا، بزرگترین تولیدکننده طلا در آفریقا، اعلام کرد به توافقی با شرکتهای بزرگ معدنی دست یافته است که بر اساس آن از ابتدای ماه ژوئیه سال جاری، ۳۰ درصد از تولید طلای این معادن توسط دولت خریداری میشود. این اقدام بخشی از برنامه دولت برای افزایش ذخایر ارزی و توسعه صنعت پالایش طلا در داخل کشور عنوان شده است. در سالهای اخیر، بانکهای مرکزی در سراسر جهان به طور فزایندهای به خرید و ذخیره طلا روی آوردهاند، زیرا افزایش قیمت این فلز گرانبها، جذابیت آن را به عنوان دارایی ذخیرهای امن افزایش داده است. غنا نیز در همین راستا برنامه خرید طلا را از سال ۲۰۲۲ آغاز کرد. در چارچوب این طرح، شرکتهای معدنی از طریق اتاق معادن غنا موافقت کردند که ۲۰ درصد از تولید سالانه خود را در اختیار بانک مرکزی قرار دهند. بر اساس دادههای بانک مرکزی غنا، میزان ذخایر طلای این کشور تا فوریه ۲۰۲۶ به ۱۹.۲ تن رسیده است. دولت غنا در ماه فوریه امسال این برنامه را بازطراحی کرد و هدفگذاری جدیدی برای افزایش ذخایر طلای کشور تا ۱۵۷ تن تا سال ۲۰۲۸ تعیین کرد؛ رقمی که معادل حدود ۱۵ ماه پوشش واردات این کشور برآورد میشود. در همین راستا مذاکراتی با شرکتهای بزرگ معدنی فعال در غنا از جمله نیو مونت، گلدفیلدز و شرکت چینی زیجین انجام شد تا میزان عرضه طلا به دولت افزایش یابد. بر اساس توافق جدید، شرکتهای بزرگ معدنی موظف خواهند بود ۳۰ درصد از تولید طلای خود را به نهاد دولتی موسوم به «گلدبورد» (GoldBod) در قالب طلای خام یا «دوره» (Dore) بفروشند. قیمت خرید این طلا با تخفیف ۰.۵۵ درصدی نسبت به نرخ مرجع بانک مرکزی تعیین میشود و پرداخت آن نیز به واحد پول ملی غنا (سدی) انجام خواهد شد. یکی از اهداف اصلی این برنامه، توسعه صنعت پالایش طلا در داخل کشور و دستیابی به استانداردهای بینالمللی است. بر اساس برنامه دولت، طلای خریداریشده ابتدا در پالایشگاههای داخلی تصفیه میشود و سپس برای ذوب نهایی و دریافت مهر استاندارد به پالایشگاههای مورد تأیید انجمن بازار شمش لندن (LBMA) ارسال خواهد شد تا در نهایت به ذخایر بانک مرکزی اضافه شود. دولت غنا همچنین اعلام کرده است که نهاد GoldBod هماکنون تمام تولید طلای استخراجکنندگان خرد و سنتی این کشور را نیز خریداری میکند. کارشناسان معتقدند افزایش ذخایر طلا میتواند اقتصاد غنا را در برابر شوکهای خارجی مقاومتر کند و در صورت نیاز، با فروش طلا در بازارهای جهانی، منبعی برای تأمین ارز و درآمد دلاری فراهم آورد.