احمد دستمالچیان سفیر سابق ایران در لبنان در گفتگو با خبرآنلاین اظهار داشت: آمریکا راه دیگری ندارد. تمام امکانات و قدرت خود را در جنگ رمضان به میدان آورد تا جمهوری اسلامی ایران را تحت تأثیر قرار دهد و وادار به تسلیم کند؛ چنانکه ترامپ نیز آشکارا این موضوع را مطرح میکرد. خبرآنلاین - محمد عارف معزی: در حالی که مذاکرات میان ایران و آمریکا بار دیگر به یکی از محورهای اصلی تحولات منطقهای تبدیل شده، برخی جریانها در داخل کشور تلاش دارند این گزاره را مطرح کنند که تهران در مسیر تفاهم با واشنگتن، از مقاومت لبنان فاصله گرفته یا حتی حزبالله را تنها گذاشته است. با این حال، بسیاری از تحلیلگران این روایت را بیش از آنکه مبتنی بر واقعیتهای میدانی بدانند، بخشی از یک جنگ روانی و رسانهای برای ایجاد شکاف میان ایران و محور مقاومت ارزیابی میکنند. به اعتقاد این گروه، کارنامه جمهوری اسلامی در حمایت از لبنان، چه در دوران اشغال این کشور توسط رژیم صهیونیستی و چه در سالهای اخیر، نشان میدهد که تهران همواره خود را متعهد به پشتیبانی از مقاومت دانسته است. از همین رو، طرح ادعای «خیانت به لبنان» بیش از هر چیز با هدف ایجاد بیاعتمادی میان نیروهای مقاومت و افکار عمومی منطقه دنبال میشود. در عین حال، برخی کارشناسان معتقدند ایران تلاش دارد از ظرفیت مذاکرات با آمریکا برای تثبیت آتشبس و کاهش تنش در جبهههای مختلف منطقهای استفاده کند. از این منظر، توقف جنگ در لبنان یکی از موضوعات مهم در هرگونه تفاهم احتمالی خواهد بود؛ هرچند تحقق آن بیش از هر چیز به اراده واشنگتن برای مهار تلآویو بستگی دارد. ادامه حملات اسرائیل به لبنان، با وجود تعهدات مطرحشده درباره کاهش تنش، این پرسش را نیز به وجود آورده که آیا آمریکا تمایلی به اعمال فشار واقعی بر اسرائیل ندارد یا اساساً دولت دونالد ترامپ توان کنترل کامل سیاستهای بنیامین نتانیاهو را در اختیار ندارد. موضوعی که همچنان محل اختلاف نظر میان تحلیلگران است. با وجود همه این چالشها، برخی ناظران معتقدند مسیر مذاکره همچنان میتواند به کاهش تنشها و پایان درگیریها کمک کند. هرچند سابقه بیاعتمادی عمیق میان تهران و واشنگتن باعث شده خوشبینی چندانی نسبت به اجرای کامل توافقات وجود نداشته باشد، اما دیپلماسی همچنان یکی از معدود مسیرهای موجود برای جلوگیری از گسترش بحران در منطقه تلقی میشود. در همین راستا، خبرگزاری خبرآنلاین در گفتگویی با احمد دستمالچیان سفیر سابق ایران در لبنان، به بررسی ابعاد و جزئیات این رویداد پرداخته است. در ادامه مشروح گفتگوی احمد دستمالچیان با خبرآنلاین را میخوانید؛ پاسخ ایران به نقض آتشبس، اثبات حمایت عملی از لبنان بود/ اتهام رها کردن لبنان بخشی از جنگ روانی دشمنان است *** عدهای در داخل کشور اینگونه القا میکنند که ایران در مسیر تفاهم و مذاکره با آمریکا، به مقاومت لبنان خیانت کردهاست یا پشت حزبالله را خالی کردهاست. به اعتقاد شما چنین تحلیلهایی با چه هدفی صورت میگیرد و تا چه اندازه با واقعیت میدانی منطبق است؟ برای آنکه مسئله بهخوبی روشن شود که جمهوری اسلامی ایران تا چه اندازه نسبت به مقاومت و لبنان جدی است، دو نکته را عرض میکنم. جمهوری اسلامی ایران، پس از آنکه توافقنامه با آمریکا را امضا کرد، شاهد آن بود که رژیم صهیونیستی بیش از هر طرف دیگری به آتشبس پایبند نبود. در پی یک تهدید علنی و جدی، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که اگر این عملیات ادامه پیدا کند، رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار خواهد گرفت و چنین نیز شد. یعنی جمهوری اسلامی ایران، در شرایطی که آتشبس برقرار بود، به دلیل آنکه آمریکا و رژیم صهیونیستی آن را نقض کرده بودند، پاسخ قاطعی به رژیم صهیونیستی داد و تنگه هرمز را بست. لبنان به یکی از شروط اصلی تفاهم تهران و واشنگتن تبدیل شده است *** فکر میکنید آیا ایران موفق شود در قالب مذاکرات با آمریکا، دولت ترامپ را مجبور به پذیرش خواستههای مقاومت لبنان کند؟ پس از امضای تفاهم، در حالی که در بند نخست آن سه بار نام لبنان ذکر شده بود، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تأکید کرد که اگر آتشبس در لبنان نقض شود، کل آتشبس نقض شده تلقی خواهد شد. از اینرو، در آستانه مذاکرات سوئیس و به دلیل نقض آتشبس از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران تنگه هرمز را بست. در جریان مذاکرات سوئیس نیز یکی از شروط اصلی برای ورود به مذاکرات، توقف جنگ در لبنان بود؛ زیرا مسئله لبنان و توقف آتش در این کشور، از شروط اصلی تفاهمنامه میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به شمار میرود. با توجه به این سه نکته، جمهوری اسلامی ایران در قبال دوستان خود همواره صادقالوعد بوده و از آنان حمایت و پشتیبانی کرده است؛ چه در سالهای گذشته که رژیم صهیونیستی لبنان را اشغال کرده بود و نیروهای مقاومت امکانات محدودی در اختیار داشتند و جمهوری اسلامی ایران حمایت همهجانبه خود را از آنان به عمل آورد، و چه امروز که نیروهای مقاومت با رشادت، شجاعت و تجهیزات لازم در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی میکنند. بیاعتمادی به آمریکا همچنان مبنای مذاکرات است *** اگر تا به امروز به رغم تعهد آمریکا به پایان جنگ در تمام جبههها تجاوز اسرائیل به لبنان ادامه پیدا کردهاست، آیا دلیلش بیمیلی آمریکا به وادار کردن اسرائیل به پایان جنگ در لبنان است یا ناتوانی دولت ترامپ در کنترل نتانیاهو؟ دشمنان در داخل نیز از طریق برخی عوامل ناآگاه تلاش میکنند میان صفوف متحد، منسجم و مستحکم مردمی تفرقه ایجاد کنندجمهوری اسلامی ایران در همه زمینهها پشتیبانی و حمایت خود را با قاطعیت ادامه داده و در آینده نیز ادامه خواهد داد. مردم لبنان، بهویژه شیعیان، همانند خواهران و برادران ما هستند. رنج آنان، رنج ماست و آسیب آنان، آسیب ماست و هیچ تفاوتی میان مردم لبنان و مردم ایران وجود ندارد. علاوه بر این، مقاومت در لبنان در برابر شرارتهای رژیم صهیونیستی ایستادگی میکند تا منطقه از امنیت