همزمان با برگزاری دیدار حساس تیم ملی فوتبال ایران مقابل بلژیک در چارچوب رقابتهای جام جهانی 2026، شبکه اینترنت کشور شاهد یک جهش بیسابقه بوده و پس از 88 روز، رکورد اوج ترافیک اینترنت شکسته شد. به گزارش مرکز دادههای «زیرساخت»، در حالی که از زمان اتصال نسبی اینترنت در تاریخ پنجم خردادماه، پیک ترافیک مصرفی در شبکه همواره در سقف 5.50 ترابیت بر ثانیه متوقف شده بود، گزارشهای آماری از افزایش خیرهکننده مصرف در در جریان دیدار دیشب ایران مقابل بلژیک خبر میدهند. بر این اساس، میزان ترافیک اینترنت کشور در جریان دیدار شب گذشته به عدد قابلتوجه 7.56 ترابیت بر ثانیه رسید. طبق تحلیل نمودارهای سایت IRIX، تغییرات ترافیکی طی 24 ساعت گذشته با دو قله اصلی همراه بوده است که نشاندهنده تأثیر مستقیم رویداد فوتبالی بر شبکه است. به بیان دقیقتر، مصرف ترافیک از ساعت 22:30 و همزمان با آغاز دیدار استارت خورد. تحلیلهای دقیق نشان میدهد که بیشترین حجم مصرف در دو نوبت، ساعت 23:22 و 00:22 (بامداد) ثبت شده است. نمودارها گویا یک افت مقطعی در زمان بین دو نیمه و اوجگیری مجدد در نیمه دوم بازی است که در نهایت منجر به ثبت رکورد جدید شد. در این بازه زمانی، کاربران تهرانی رکورددار بیشترین مصرف اینترنت بودهاند و پس از آن شهرهای تبریز، اصفهان و مشهد بیشترین سهم را در این ترافیک شبکه داشتهاند. مقایسه عملکرد ترافیک اینترنت کشور در دیدار تیم ملی با نیوزلند این در حالی است که مسابقه پیشین ایران مقابل نیوزلند (مصادف با 26 خردادماه) نتوانست تغییر محسوسی در رکورد ترافیکی ایجاد کند و میزان پهنای باند مصرفی در آن روز روی عدد 5.49 ترابیت بر ثانیه متوقف شد. تحلیلگران دو دلیل عمده برای این تفاوت قائل هستند: یا ساعت برگزاری بازی اول (4:30 صبح) مانع از تماشای گسترده بازی شده و یا اختلالات شبکه، مانع از ثبت ترافیک واقعی میشد. نکته قابلتوجه در گزارش اخیر، بهبود وضعیت زیرساختها است. در جریان دیدار ایران مقابل نیوزلند، اختلالهای شدیدی در کلادفلر مشاهده شده بود که همراه با افت حجم تبادل دادهها بود. بااینحال، دادههای 24 ساعت گذشته نشان میدهد که با وجود عدم اتصال کامل دیتاسنترها به شبکه جهانی، شدت اختلالهای کلادفلر در مقایسه با هفتههای گذشته کاهش پیدا کرده و پایداری نسبی بیشتری برای کاربران فراهم شده است.