دو خط موازی از نظر کیهان/ «بی بی» و «ترامپ» به جان هم افتادهاند/ هیچکس به خاطر «اعتراض» اعدام نشده روایت نیویورک تایمز از امتیازات ترامپ به ایران جماران نوشت: گزارش «نیویورک تایمز» تفاهمنامه اخیر میان واشنگتن و تهران را برخلاف وعدههای پیشین دونالد ترامپ درباره تحمیل «تسلیم بیقیدوشرط» به ایران، فهرستی بلندبالا از امتیازات یکجانبه کاخ سفید توصیف میکند؛ توافقی که به روایت این گزارش، نهتنها جمهوری اسلامی را تضعیف نکرده، بلکه حاکمیت آن را قدرتمندتر از گذشته رها کرده است. متن این توافق فاقد هرگونه اشاره به تغییر حکومت، محدودیت بر موشکهای بالستیک یا قطع حمایت از متحدین منطقهای مانند حزبالله و حوثیهاست و حتی محدودیتهای اصلی پرونده هستهای را به مذاکرات نامعلوم آینده موکول کرده است. **** «بی بی» و « ترامپ» به جان هم افتادند! مشرق نوشت: آنچه در واشنگتن و تلآویو در جریان است، فراتر از اختلافات معمول تاکتیکی، یک جنگ تمامعیار روایی برای مقصرنمایی و فرار از مسئولیت یک فاجعه راهبردی مشترک است. در کانون این نزاع، تلاش هدفمند محافلی در دولت ترامپ برای انداختن تقصیر این شکست بر دوش رژیم صهیونیستی، دستگاه اطلاعاتی آن و شخص بنیامین نتانیاهو قرار دارد. رسانههای جریان اصلی آمریکا بهتدریج در حال افشای قطعاتی از یک پازل پیچیده هستند که تصویری از فریبخوردن واشنگتن توسط تلآویو را ترسیم میکند. محور اصلی این روایت آن است که این اطلاعات و ارزیابیهای نادرست مقامات اسرائیل، از جمله نتانیاهو و داوید بارنیا رئیس موساد، بوده که دونالد ترامپ را به سمت ورود به جنگی کشاند که نه تنها به سرنگونی حکومت ایران منجر نشد، بلکه ضربات حیثیتی و نظامی سنگینی به آمریکا و متحدانش وارد کرد. این جریان مقصرنمایی هماکنون به مرحلهای رسیده که یوسی مِلمن، تحلیلگر کهنهکار و سرشناس صهیونیست در حوزه اطلاعات، آن را «کارزاری از سوی عواملی در دولت ترامپ» توصیف کرده است.... در چنین شرایطی، یافتن یک مقصر بیرونی که بتواند بخش عمدهای از بار این ننگ را به دوش بکشد، یک ضرورت سیاسی درجه یک است. چه کسی بهتر از اسرائیل و شخص نتانیاهو که سالهاست برخی در واشنگتن او را عامل بیثباتی و دردسر میدانند؟... این جنگ و پیامدهای آن ثابت کرد که اتحادهای مبتنی بر تجاوز و توهم، به محض مواجهه با اراده فولادین یک ملت، نه تنها به اهداف خود نمیرسند، بلکه به باتلاقی از اتهامزنی و فروپاشی داخلی تبدیل میشوند. تحقیر متحد راهبردی در رسانهها، بهای سنگینی است که واشنگتن برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود میپردازد، غافل از اینکه این کار، تنها ضعف و استیصال هر دو طرف محور شکستخورده را بیش از پیش آشکار میسازد. **** مواضع تندروها دقیقاً شبیه مواضع نتانیاهو است محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبرآنلاین گفته است: اسمش را بگذاریم کمدانی یا خدای نکرده مسائل دیگری که من نمیخواهم به آنها اشاره کنم، اما اگر این افراد متوجه بودند که مواضعی که اکنون اتخاذ میکنند، عین مواضع اسرائیل است، شاید تجدیدنظر میکردند. اسرائیل هم بسیار با این روند مثبتی که ایجاد شده مخالفت میکند. نتانیاهو، شخصا به دنبال این است که به هر شکلی این تفاهم را به هم بزند. این آقایان و خانمها باید ببینند که مواضعشان دقیقاً شبیه مواضع نتانیاهو است، آیا این را به نفع انقلاب و اسلام و ایران میدانند یا خیر؟ اگر مقداری عقل و بینش را در تحلیلها و نظرات خود وارد کنند، فکر میکنم به این نتیجه برسند که مواضع صحیحی ندارند... باید یاد بگیریم که نظر مخالف را هم تحمل کنیم، اما با روشهای مسالمتآمیز، گفتوگو و اقناع به آنها بقبولانیم که مواضعشان در جهت منافع ایران و جمهوری اسلامی ایران نیست.... متأسفانه تندروها نه شناخت دقیقی از سیاست دارند، نه شناخت دقیقی از منافع ملی دارند، نه شناخت دقیقی از وضعیت اقتصادی کشور دارند و نه شناخت دقیقی از وضعیت مردم. اینکه یکسری مواضعی اتخاذ میکنند که به ضرر همه این مواردی است که عرض کردم، جای تأسف دارد. امیدوارم که انشاءالله با مطالعات بیشتری که انجام میدهند، مقداری در مواضع خود تجدیدنظر کنند. هیچکس به خاطر «اعتراض» اعدام نشده حجتالاسلام دکتر هادی صادقی معاون قوه قضائیه به روزنامه ایران گفته است: در اعتراضات اخیر به صرف آتش زدن یک سطل آشغال، کسی اعدام نشده است، اگر احکام دادگاهها را با دقت ملاحظه کنید خواهید دید بیشتر مواردی که منجر به صدور حکم اعدام شده طرف مرتکب قتل شده است؛ این موضوع درست است که فرد جزو معترضان بوده اما صرفاً به خاطر این که اعتراض کرده به اعدام محکوم نشده است. برخی افراد مخالف نظام در این زمینه مغالطه میکنند و فقط حضور این افراد در اعتراضات را برجسته میکنند و به جزئیات آنچه در این وقایع انجام شده نمیپردازند. به طور قطع میگویم که هیچ حکم اعدامی به خاطر اعتراض یا مثلاً آتش زدن سطل آشغال صادر نشده است. برخی جاسوس رژیم صهیونیستی بودند یا عضو گروهکهای محارب که در خیابانها جنایت کردند. در هیچ جای دنیا و در هیچ نظام حقوقیای از آمریکا بگیرید تا اروپا گروههای مسلح تروریستی را رها نمیکنند تا این افراد نظم و امنیت مردم را برهم بزنند. منظور این است که در هیچ جای دنیا با افراد مسلح تروریست، مسالمتآمیز برخورد نمیشود. به عبارت دیگر در دادگاههای اخیر ۳ گروه حکم اعدام گرفتند؛ افرادی که محاربه و جنایت کردند، افرادی که مستقیماً جاسوسی کردند یا افرادی که مفسد فیالارض شناخته شدند. حال ممکن است همین فردی که مستحق اعدام بوده در کنار مردم و در صف اعتراضات هم بوده باشد. **** چگونه جمهوری اسلامیِ بازسازیشده خاورمیانه را تغییر خواهد داد فارن افرز در گزارش تازه خود به قلم «نرگس باجغلی» و «ولی نصر» به راهبرد کلانی پرداخته که جمهوری اسلامی با اتکا به آن، خاورمیانه جدید را شکل خواهد داد. بخش هایی از آن را به نقل از روزنامه قدس بخوانید: در آغاز جنگ ایالات متحده و اسرائیل علیه