وزیر دفاع آلمان با انتقاد از نقش آمریکا در تحولات مربوط به تنگه هرمز، دونالد ترامپ را مسئول وضعیت فعلی این گذرگاه راهبردی دانست و تأکید کرد هرگونه توافق برای بازگشایی آن نیازمند همراهی ایران و عمان است. به گزارش ایلنا، وزیر دفاع آلمان در اظهاراتی، دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا را مسئول وضعیت کنونی تنگه هرمز عنوان کرد و بر ضرورت بازگشایی این مسیر حیاتی تأکید کرد. بوریس پیستوریوس در گفتوگو با شبکه «ARD» با اشاره به اهمیت این آبراه راهبردی گفت: در نهایت این دونالد ترامپ بود که باعث بسته شدن تنگه هرمز شد، نه ما؛ اما ما به باز شدن آن نیاز و علاقه داریم. وی افزود: بازگشایی تنگه هرمز یا دستکم تضمین عبور ایمن از آن، در راستای منافع اروپا، بهویژه در حوزه تأمین انرژی و بهبود وضعیت اقتصادی این قاره قرار دارد. وزیر دفاع آلمان همچنین تأکید کرد که تحقق هرگونه توافق برای بازگشایی این تنگه، مستلزم حمایت و همراهی ایران و عمان خواهد بود. این اظهارات در شرایطی مطرح میشود که نگرانیها درباره امنیت مسیرهای انرژی در خلیج فارس همچنان در اروپا ادامه دارد و تحولات این منطقه از حساسیت بالایی برای بازارهای جهانی انرژی برخوردار است.