تیم ملی اتریش برای اولین بار از سال ۱۹۸۲ از مرحله گروهی جام جهانی به دور بعد صعود کرد و موجبات حذف ایران از این تورنمنت را فراهم آورد. به گزارش همشهری آنلاین، ساسا کالایدزیچ، مهاجم ۲۸ ساله اتریش، پس از به ثمر رساندن گل تساوی ۳ بر ۳، به قهرمان تیمش تبدیل شد و همتیمیهایش او را در آغوش گرفتند. او در دقیقه ۹۰ وارد بازی شده و درست قبل از سوت پایان تیمش را به دور بعد برد. نگرانی از «رسوایی کانزاسسیتی» پیش از آغاز مسابقه این نگرانی وجود داشت که ۴۴ سال بعد از «رسوایی خیخون»، این بار شاهد «رسوایی کانزاسسیتی» باشیم. ماجرا به جام جهانی ۱۹۸۲ برمیگردد؛ جایی که آلمان و اتریش یکی از جنجالیترین مسابقات تاریخ جام جهانی را رقم زدند. پس از گل زودهنگام هورست هروبش، دو تیم عملاً بازی را متوقف کردند و تا پایان مسابقه فقط توپ را بین خودشان رد و بدل کردند، زیرا نتیجه یک بر صفر باعث صعود هر دو تیم میشد. قربانی آن اتفاق، همین الجزایر بود. نماینده آفریقا تنها یک گل برای صعود به مرحله بعد کم آورد و حذف شد. این بار هم این احتمال وجود داشت که تاریخ تکرار شود، اما این بار الجزایر در نقش تیمی قرار بگیرد که از یک نتیجه توافقی سود میبرد.(این اتفاق تقریبا رخ داد). البته از نظر ظاهری مسابقه کاملاً برخلاف این نگرانیها پیش رفت. دو تیم از همان ابتدا با رویکردی هجومی و برای پیروزی به میدان آمدندو نتیجه نهایی ۳-۳ بود اگرچه به سختی میشود باور کرد تیمی که در دقیقه ۹۰+۴ ۳-۲ از حریفش پیش افتاده، در ثانیه آخر چنین گل سادهای دریافت کند و هر دو تیم دست در دست هم به دور بعد بروند. بیلد نوشته: در دقایقی از نیمه دوم و زمانی که نتیجه ۲ بر ۲ بود، هر دو تیم با احتیاط بیشتری بازی کردند و ریسک کمتری پذیرفتند. اما در ادامه، پایان مسابقه به یکی از جنونآمیزترین دقایق این جام جهانی تبدیل شد؛ جایی که دو گل دیرهنگام ورق را چند بار برگرداند. این روزنامه آلمانی نوشته: بهجای آنچه از آن با عنوان «رسوایی کانزاسسیتی» یاد میشد، حالا همه از «جنون کانزاسسیتی» حرف میزنند. البته در ایران نظرهای متفاوتی هم وجود دارد. محمدحسین میثاقی مجری برنامه شبکه سه، تاکید کرد: گل ۳-۳ را نمیفهمم. یک نیم ساعت مسخره را دیدیم. نمیتوانم بگویم اینها تبانی کردند اما بعد گل دقیقه ۹۴ را ببینید خیلی عجیب است. ۲۰ دقیقه به هم پاس دادند، یک گل ۳-۲ و بعد گل ۳-۳. میتوانم بگویم بازی مسخرهای بود. در اتریش درباره دقایقی که میثاقی از آن حرف میزند نوشتند: هیچکدام از تیمها نمیخواهند ریسک بزرگی بکنند. قابل درک است. هر دو طرف از این تساوی ۲-۲ سود میبرند. در عین حال ساسا کالاجیچ، ستاره اتربش و جوکر رانگنیک (سرمربی اتریش) که در دقیقه ۹۰ وارد میدان شده بود در باره گل مهمش گفت: «همه ما بعد از نتیجه ۲-۳ شوکه شده بودیم. نمیدانم بعدش چه اتفاقی افتاد. بعد از گل ۵۰۰ سیلی خوردم، این فراموش نشدنی است.» خود رانگنیک هم که اندکی از نقش خونسرد خود فاصله گرفته بود پایان بازی و صعود اتریش را با کلمه هالیوودی توصیف کرد. او گفت: «شاید بیشتر مردم انتظار تساوی ۰-۰ را داشتند. من قبلاً هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده بودم. معمولاً با نتیجه ۲-۳ کار تمام میشود. در حال حاضر، ما خوشحالیم و از اینکه به این مرحله رسیدیم، احساس راحتی میکنیم. بازی بسیار سختی بود. نکته مهم این است که ما صعود کردیم.» در گزارش زنده بازی در سایت روزنامه کوریر اتریش آمده: صدای هو کردن و تمسخر بارها و بارها از سکوهای ورزشگاه کانزاس سیتی به گوش میرسد. برخی از تماشاگران دوست دارند هیجان و فرصتهای گلزنی بیشتری ببینند. اما در صورت تساوی، همه برنده بودند و این اتفاق رخ داد. چیزی مثل یک پیام عدم تجاوز . شاید هم کانزاس سیتی واقعاً خواهرخواندهی خیخون بود!