با وجود اینکه باشگاه مس رفسنجان قصد ندارد زیر بار مصوبه جدید هیئترئیسه فدراسیون فوتبال برود، اما در سوی دیگر دو باشگاه سایپا و صنعتنفت به شدت از تدوین آئیننامه جدید استقبال کردهاند. به گزارش فوتبال 360، چند ساعت پیش از آغاز دومین دیدار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2026 بود که 9 مسابقه حساس و تعیینکننده هفته سیام لیگ دسته اول برگزار شد ولی خیلی به چشم نیامد. با نتایجی که در این مسابقات بهدست آمد، نساجی مازندران با کسب یک پیروزی ارزشمند در دیدار فینالگونه مقابل مس شهربابک، 63 امتیازی شد و 4 هفته پیش از پایان، بازگشتش به لیگ برتر را جشن گرفت. در پایین جدول هم داماش گیلان را میتوان از همین حالا تیم سقوطکننده عنوان کرد اما برای اینکه 2 تیم دیگر نماینده رشت را همراهی کنند، 4 هفته سرنوشتساز باقیمانده و در این بین وضعیت نود ارومیه، شهرداری نوشهر و کاراگستر شبستر هشداردهنده است. در بالای جدول باید شانس صعود مستقیم به همراه نساجی مازندران، در قامت تیم دوم را به مس شهربابک داد و پس از آن به یکباره دنیا به کام دو مدعی دیگر شد که فرصتسوزیهای زیادی طی فصل انجام دادهاند. آخرین جلسه هیئترئیسه فدراسیون فوتبال یک مصوبه بسیار مهم داشت که فریاد مدیران باشگاه مس رفسنجان را به آسمان برده است. براین اساس قرار بر این شده که به جای 2 تیم، 2.5 تیم شانس صعود به لیگ برتر داشته باشند. در واقع حالا برخلاف سالهای گذشته، تیم سوم جدول ردهبندی لیگ دسته اول هم شانس صعود به لیگ برتر را پیدا میکند و میتواند در پلیآفی تک مسابقهای به مصاف تیم آخر جدول نیمه تمام مسابقات لیگ برتر برود که مس رفسنجان با 15 امتیاز است. در این شرایط شانس دو تیم قدیمی تهرانی و آبادانی بیشتر از 3 تیم دیگری است که برای گرفتن رتبه سوم جدول لیگ دسته اول، نیاز به چیزی شبیه معجزه دارند. در پایان هفته سیام، نساجی مازندران توانسته با کسب 63 امتیاز، بازگشتش به لیگ برتر را قطعی کند. پایینتر از قرمزپوشان قائمشهری، مس شهربابک قرار دارد که با 58 امتیاز شانس دوم صعود مستقیم به لیگ برتر محسوب میشود. رتبه سوم و چهارم هم به ترتیب به نام صنعتنفت آبادان و سایپا خورده که هر دو تیم 50 امتیازی هستند. البته اگر در پایان هفته سیوچهارم که مسابقات پایان مییابد، اگر همچنان امتیاز این دو تیم مساوی باشد، تیم فوتبال سایپا که در بازی رفت موفق به متوقف کردن صنعت نفت در آبادان شد و در بازی برگشت طلاییپوشان را با یک گل در تهران شکست داد، به دلیل اولویت داشتن قانون مسابقات رو در رو در مقایسه با تفاضل گل، به پلیآف صعود-سقوط میرود. 4 هفته به پایان مسابقات باقی مانده و تیم فوتبال صنعتنفت آبادان باید به ترتیب به مصاف تیمهای پالایش نفت (بیرون از خانه)، نود ارومیه (خارج از خانه)، مس کرمان (خانه) و نیروی زمینی (خارج از خانه) برود. در سوی دیگر سایپا در 4 بازی باقی ماندهاش به دیدار فرد البرز (بیرون از خانه)، شهرداری نوشهر (خانگی)، نود ارومیه (خارج از خانه) و پالایش نفت بندرعباس (بازی خانگی) خواهد رفت. جالب اینکه هر دو تیم باید مقابل نود ارومیه بحران زده و پالایش نفت بندرعباس که با ابراهیم صادقی تیمی منسجم به شمار میرود، قرار بگیرند و در واقع این دو تیم نقش برجستهای در تعیین سهمیه سوم لیگ دسته اول دارند. پس از تیمهای نساجی مازندران، مس شهربابک، صنعتنفت و سایپا که به ترتیب با 63، 58، 50 و 50 امتیاز در رتبههای اول تا چهارم قرار دارند، پارس جنوبی جم با 45 امتیاز در رتبه پنجم جای گرفته و هوادار و مس کرمان هم با 43 و 40 امتیاز در رتبههای ششم و هفتم قرار دارند. با توجه به اینکه همچنان 12 امتیاز دست نخورده باقی مانده، این 3 تیم هم شانس صعود به پلیآف دارند اما برای این مهم باید یک معجزه برایشان رخ بدهد. در نتیجه اگر مس شهربابک را، با توجه به فاصله 8 امتیازی با صنعتنفت و سایپا، دومین تیم صعود کننده در نظر بگیریم، یکی از میان سایپا و صنعتنفت به مصاف مس رفسنجان میرود. این مسابقه طبق مصوبه اعضای هیئترئیسه فدارسیون فوتبال، حدود یک ماه دیگر و به طور دقیق، یک هفته پس از پایان مسابقات لیگ دسته اول، برگزار خواهد شد. البته در این میان باید دید مس رفسنجان که اصلا دوست ندارد به بازی پلیآف برود، در این مدت چه راهکارهایی برای فرار از این مسابقه مرگبار در پیش میگیرد.