حمله سایبری به زیرساخت بانکی که روز گذشته باعث اختلال گسترده در خدمات کارتی سه بانک بزرگ کشور شده بود، با تلاش تیمهای فنی برطرف شد و هماکنون مشتریان بانکهای… اختلال مقطعی که از روز گذشته در شبکه بانکی کشور و بهطور مشخص در سه بانک ملی، صادرات و تجارت ایجاد شده بود، با اقدامات فنی و امنیتی تیمهای واکنش سریع برطرف شد. بر اساس گزارش شرکت خدمات انفورماتیک، خدمات کارتمحور هماکنون در دسترس مشتریان است و روند ارائه خدمات به روال عادی بازگشته است. این اختلال که میلیونها ایرانی را در انجام تراکنشهای روزانه با مشکل مواجه کرده بود، با هدف جلوگیری از دسترسی غیرمجاز و حفاظت از امنیت اطلاعات و داراییهای مشتریان اعمال شده بود . علت اختلال؛ حمله سایبری به زیرساخت بانکی بر اساس اعلام شرکت خدمات انفورماتیک و شورای هماهنگی بانکها، اختلال ایجاد شده در پی یک حمله سایبری به زیرساختهای ارتباطی این بانکها رخ داده است . تیمهای فنی بلافاصله پس از شناسایی نشانههای غیرعادی، اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی لازم را برای صیانت از دادههای مشتریان و زیرساختهای بانکی کشور به اجرا گذاشتند . بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، شایعات مربوط به ایجاد عمدی اختلال برای کنترل بازار ارز و طلا کذب بوده و این اختلال صرفاً ناشی از حمله سایبری به زیرساخت ارتباطی بانکها ایجاد شده است . همچنین تأکید شده که هیچگونه آسیبی به اطلاعات مشتریان نزد این بانکها وارد نشده و تمام اطلاعات در دسترس بوده و هیچگونه دسترسی غیرمجاز به این اطلاعات بهوجود نیامده است . بازگشت تدریجی خدمات بر اساس آخرین گزارشها، خدمات پایه مبتنی بر کارت در این بانکها با استفاده از روشهای جایگزین مجدداً در اختیار مشتریان قرار گرفته است . سامانههای حاکمیتی از قبیل شتاب و شاپرک با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند و هیچ ارتباطی با این اختلالات نداشتهاند . برای تسهیل امور مشتریان در دوران بازگشت به حالت عادی، سقف برخی تراکنشها از جمله انتقال وجه کارتبهکارت، پایا و خرید اینترنتی افزایش یافته است . تیمهای فنی بهصورت شبانهروزی در حال رفع کامل مشکلات هستند و عملیات پایدارسازی سامانهها برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی ادامه دارد .