نخست وزیر قطر : هرگونه الگو یا سازوکار برای مدیریت تنگه هرمز باید با مشارکت ایران، عمان و کشورهای حوزه خلیج فارس مورد بحث قرار گیرد. نخست وزیر قطر گفت با طرح ایران برای دریافت عوارض از تنگه هرمز مخالفت خواهد کرد. به گزارش عصرایران، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخستوزیر و وزیر امور خارجه قطر، در گفتوگو با روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن به موضوعاتی همچون تنگه هرمز، ایجاد یک چارچوب امنیتی جدید میان ایران و کشورهای منطقه، سازوکار نظارت بر آتشبس در لبنان و همچنین صندوق سرمایهگذاری پیشنهادی 300 میلیارد دلاری پرداخت. وی تأکید کرد تنگه هرمز همچنان باز است. او گفت دوحه اطمینانهایی دریافت کرده که هیچ دستوری برای بستن این گذرگاه راهبردی صادر نشده است. نخستوزیر قطر اظهار داشت انتظار میرود رفتوآمد کشتیها و فعالیتهای دریانوردی در تنگه هرمز ظرف 30 روز پس از دستیابی به توافق، به سطح عادی بازگردد. او بر ضرورت ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم میان واشنگتن و تهران تأکید کرد. به گفته وی، چنین کانالی برای جلوگیری از ایجاد مانع در روند بازگشایی کامل تنگه هرمز و عملیات پاکسازی مینهای احتمالی در این آبراه ضروری است. محمد بن عبدالرحمن افزود خط ارتباطی مورد توافق در سوئیس اهمیت زیادی دارد. این کانال میتواند به مقابله با اطلاعات نادرست و اخبار گمراهکننده کمک کند. وی افزود مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس زمینه را برای مذاکراتی با هدف دستیابی به یک توافق پایدار فراهم کرده است. با این حال تأکید کرد این روند هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد. نخستوزیر قطر گفت کشورش همچنان با پاکستان در تماس است و تلاشهای میانجیگرانه برای رسیدن به یک توافق نهایی ادامه دارد. او در ادامه توضیح داد هرگونه الگو یا سازوکار برای مدیریت تنگه هرمز باید با مشارکت ایران، عمان و کشورهای حوزه خلیج فارس مورد بحث قرار گیرد. وی تصریح کرد قطر با هر طرحی از سوی ایران برای دریافت عوارض از کشتیها و شناورهای عبوری از تنگه هرمز مخالفت خواهد کرد. او گفت: «نمیتوان وضعیتی را پذیرفت که در آن تنها راه دسترسی ما به جهان تحت کنترل یک طرف واحد قرار داشته باشد.» شیخ محمد بن عبدالرحمن پیشتر نیز روز دوشنبه در گفتوگو با الجزیره اعلام کرده بود از زمان امضای یادداشت تفاهم، برخی مشکلات در مسیر مذاکرات به وجود آمد. به گفته او، مهمترین این مسائل به پرونده تنگه هرمز و لبنان مربوط میشود. با این حال، وی تأکید کرد سازوکارهایی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی طراحی شده است تا تمرکز اصلی طرفها بر ادامه مذاکرات و دستیابی به توافق باقی بماند. نخستوزیر قطر در ارزیابی خود از تحولات منطقه گفت هدف کنونی کشورهای منطقه، ایجاد یک چارچوب امنیتی جدید میان ایران و همسایگانش است. او درباره وضعیت لبنان نیز توضیح داد سازوکاری برای جلوگیری از تشدید تنشها در این کشور طراحی شده است. این سازوکار شامل نظارت و راستیآزمایی اجرای آتشبس خواهد بود. وی در همین زمینه از عملکرد اسرائیل انتقاد کرد و گفت اسرائیل به جای تلاش برای کاهش تنشها، در واکنش به درگیریها بیش از حد اقدام میکند. نخستوزیر قطر در بخش دیگری از گفتوگوی خود با فایننشال تایمز به صندوق سرمایهگذاری پیشنهادی 300 میلیارد دلاری برای ایران پرداخت. او این رقم را «بسیار بلندپروازانه» توصیف کرد و گفت ممکن است در آینده از کشورهای حوزه خلیج فارس خواسته شود که در تأمین مالی این صندوق مشارکت کنند. بر اساس مفاد یادداشت تفاهم، ایالات متحده متعهد شده است با همکاری شرکای منطقهای خود، یک برنامه نهایی و مورد توافق دو طرف را برای بازسازی و توسعه اقتصادی ایران تهیه کند. ارزش این برنامه نباید کمتر از 300 میلیارد دلار باشد. در این یادداشت همچنین آمده است سازوکار اجرایی این طرح در قالب یک توافق نهایی و ظرف 60 روز تکمیل خواهد شد. بر اساس متن یادداشت، ایالات متحده تمامی مجوزها، معافیتها و تأییدیههای لازم را برای انجام تراکنشها و معاملات مالی مرتبط با این طرح صادر خواهد کرد. با این حال، در متن یادداشت تفاهم مشخص نشده است که چه کشورها یا نهادهایی در تأمین منابع مالی این صندوق مشارکت خواهند داشت. این صندوق یکی از چندین مشوق اقتصادی است که ایالات متحده به ایران پیشنهاد کرده تا تهران را به امضای یک توافق نهایی ترغیب کند.