هر روز اخبار فراوانی در رسانهها منتشر میشود که دنبالکردن آنها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی «الف» با رصد اخبار، رویدادهای مهم و همچنین تحلیلهای صورتگرفته، مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه میکند. پیروزی علیالاصول کیهان نوشته است: ...اعتبار و ارزش تفاهمنامه، به امضا نیست، به دفع تهدید دشمن و مطالبه تاوان و غرامت خسارتهاست. اگر بتواند، معتبر است؛ و الّا فلا. هنر، در تعهد دادن به دشمن نیست، بلکه در عمل به تعهدات داده شده به رهبری و مردم، و پایبندکردن دشمن به تعهداتش است. باید دقت داشت که تنگه هرمز، به خاطر تهدید موجودیتی، و جنایات بیسابقه دشمن بسته شده و عِدل و عوض محاصره دریایی نیست. بنابراین، بازگشایی آن قبل از رفع تهدید موجودیتی و تاوان دادن طرف متجاوز، نقض غرض و اشتباهی بزرگ است. حالا هم که آمریکا در حال نقض تعهدات است، تنگه باید با قاطعیت بسته شود. 12) یک نگرانی مهم این است که برخی متولیان مذاکره و تفاهم نامه، دچار خطای محاسباتی فاحش شوند و به تصور اینکه در حال پیگیری آزادسازی اموال بلوکه هستند، دچار انفعال و تردید شوند و از مطالبه قاطع اجرای بند اول کوتاه بیایند. این در حالی است که طبق تفاهمنامه، باید اموال بلوکه به محض اجرا، آزاد شده باشد نه اینکه از نو، نیازمند مذاکره فرسایشی جدید باشد! آمریکا در برجام با وعدهفروشی و شیرینی آدامسی، طرف ایرانی را به میز مذاکره چسباند تا نتواند اعتراض قاطع کند، از پای میز برخیزد و اجرای یکطرفه توافق را متوقف کند! آن عبرت را نباید دوباره آزمود. گرفتار شدن در گروکشی و عملیات فریب دشمن، او را برای نقض تعهدات و ایراد خسارات جدید گستاخ میکند. دشمن، در حال آزمودن عزم و اراده ماست. اراده قاطعی را که او را عقب راند، باید به همچنان به کاربست و معطل وعده و وعیدها نشد... ***** فرامتن پیام رهبر انقلاب درباره توافق بین ایران و امریکا جوان نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی راهبردی در روز چهارشنبه گذشته، نکات مهمی درباره آنچه توافق بین ایران و امریکا نامیده میشود، خطاب به ملت ایران بیان فرمودند. با اینکه انتظار این بود که چنین پیامی به رفع برخی شبهات و تردیدها و ابهامات منجر شود، نوع مواجهه و تحلیل آن به دور از جامعنگری و بعضاً برداشتهای جهتدار و حتی جناحی و برخورد گزینشی با آن، شاهد بروز چالشهایی هستیم که نوعی جفا بر این پیام و تفسیر ناقص یا مصادره به مطلوب به حساب میآید. گر چه نگاه جامع به خود متن و گزارههای اصلی مندرج در آن، مغایرت برخی ادعاها، چون تحمیل به رهبری، سازش و خیانت در توافق را نشان میدهد، فهم دقیقتر معنا و مراد مفاد آمده در این پیام احتمالاً مستلزم توجه به فرامتن این پیام است... بنابراین، با وجود سپردن مسئولیت به رئیسجمهور و اجازه مشروط برای تداوم مذاکرات، این پیام هشدار میدهد همانگونه که تا این مرحله تفاهم نه مطلقاً رد شده و نه مطلقاً مطلوب به حساب آمده و به تداوم آن اجازه مشروط داده شده، پذیرش نتیجه نهایی هم در گرو گردنگذاشتن دشمن به موضع برتر ایران و اجتناب از زیادهخواهی و کنارگذاشتن رویه استکباری در برابر ملت شریف ایران اسلامی خواهد بود. رهبر حکیم انقلاب، با نگاه به خرد جمعی و اجماع کارشناسی عام از نظر خودشان با اعتماد به تعهد و مسئولیت رئیسجمهور عدول کردهاند، اما با عنایت به ماهیت غیرقابلاعتماد امریکاییها، همراه ملت مبعوثشده، ناظر و مطالبهگر حقوق ایران و نگهبان دستاوردهای مقاومت جانانه در برابر متجاوزان جنگ رمضان خواهند بود و این پشتوانهای راهبردی برای مذاکرهکنندگان ایرانی در مذاکرات سخت پیشرو به حساب میآید.. **** آینده سیاسی مسعود پزشکیان به روایت جلایی پور حمیدرضا جلایی پور در واکنش به امضای دو رئیس جمهور ایران و آمریکا پای یک تفاهم نامه به خبرآنلاین گفته است: این نشان دهنده اهمیت ایران است. نشان دهنده اهمیت مقاومت جانانه حکومت و جامعه در برابر تهاجم دو قدرت اتمی است. در گذشته که قدرتهای بزرگ به ایران حمله میکردند، اساسا قرار داد نمینوشتند، فقط اراده خود را یک طرفه به حکومت ایران دیکته میکردند... این که آمریکا مینشیند و مثل آدم با نمایندگان دولت ایران تفاهمنامه امضا میکند، بخاطر این است که حکومت و جامعه ایران در برابر تجاوز آمریکا زانو نزد و محکم ایستاد و نگذاشت دشمن متجاوز به اهدافش برسد و گرنه ترامپ متوهم دنبال تسلیم ایران و بعد بلعیدن منابع نفتی ایران بود. این جا، جا دارد درود خود را به ارواح رهبر شهید و فرماندهان شهید نثار کنیم. توجه داشته باشید نیروهایی تندرو اندکاند و چون در صداسیما پاتوق دائمی دارند سروصدایشان زیاد است. در صد و ده شب اجتماعات مردم در پنجاه و شش میدان تهران، فقط دو میدان صدای این ها را انعکاس میداد. نظرسنجیها نشان میدهند که این تندروهای اندک در بین مردم پایگاهی ندارند. طبق نظر سنجیها هفتاد درصد مردم طالب پایان عزتمندانه جنگ و بیش از هشتاد درصد طالب آبادانی و توسعه کشورند، نه شرایط جنگ دائمی یا شرایط نه جنگ و صلح. .. متاسفانه این تندروها فقط با تصمیمات ریاست جمهور و شعام «مخالفت» نکردند بلکه در شرایط حساس و جنگی کشور «دشمنی» کردند. توجه کنید در سیاست ایران ما دو نوع «برانداز» داریم. یکی براندازان پیرو «پیرکودک» هستند که از جنگ ترامپ و نتانیاهو علیه ایران دفاع کردند و میکنند. با جنگ خارجی و کشتن مردم میخواهند حکومت ایران را بربیاندازند، و جنایت اینها را در جنگ چهل روزه دیدیم. یک نوع برانداز داخلی هم داریم که در بین این تندروها هستند و از داخل دنبال زدن حکومت هستند و غیر مستقیم در خدمت اهداف اسرائیل هستند.... پزشکیان توانست با صبوری و گفتگو درباره مهمترین موضوع کشور (مثل جنگ) در مهمترین نهاد تصمیمگیری کشور یعنی شعام هماهنگی ایجاد و کار را به تصمیم برساند. این کار رئیس جمهور خطیر، ماندگار و سرنوشتساز است. کار و صداق