ستاره سابق استقلال و تیم ملی در صحبتهایش با ورزش سه لایو به نکاتی را برجسته می کند که مرور و خوانش مجدد آن بخصوص در اوقات جام جهانی ضروری است. مجتبی جباری در گفتوگوی تلفنی با «ورزش سه لایو»درباره عملکرد تیم ملی ایران مقابل نیوزیلند، شرایط این تیم در جام جهانی، بازی پیش رو برابر بلژیک، جوانگرایی و وضعیت فوتبال ایران صحبت کرد. جباری درباره تساوی تیم ملی مقابل نیوزیلند گفت: «شرایط خیلی خوب و نرمال نبود. قرار بود بازی دوستانهای برگزار شود که مقداری زودتر از زمانی که باید، تعطیل شد. همه این شرایط باعث میشود تیم ملی آن کیفیت لازم را نداشته باشد.» او ادامه داد: «بحثهایی درباره نحوه انتخاب بازیکنان، نفراتی که دعوت شدند و بازیکنان جوان خوبی که دعوت نشدند مطرح شده که به نظر من وارد است. اما وقتی یک کادر فنی از چنین موضوعی عبور میکند، مدنظرش این است که نتیجه بگیرد. وقتی نتیجه حاصل شود، میتواند دلایلش را بگوید و از خودش دفاع کند.» جباری با اشاره به شرایط متفاوت جام جهانی گفت: «این جام جهانی کمی عجیب است، چون تیمهایی با سطح کیفیای که معمولاً در جام جهانی ندیدهایم، حضور پیدا کردهاند. بعضی بازیها را میبینیم که از لحاظ کیفی پایین هستند. بازی اول ما هم بازی خوبی نبود.» او یکی از نگرانیهای اصلی خود را آمادگی جسمانی بازیکنان دانست و گفت: «با توجه به تمام شرایط و مشکلاتی که وجود داشت، فکر میکنم بحث آمادگی جسمانی تیم را اذیت میکند و ممکن است در دو بازی آینده واقعاً برای بازیکنان آزاردهنده شود.» ستاره پیشین استقلال درباره عملکرد دفاعی تیم ملی اظهار داشت: «فکر میکنم تیم از نظر انسجام دفاعی شرایط خوبی نداشت. فقط نمیخواهم خط دفاع را بگویم؛ خط هافبک و مجموعه کار تیمی هم خیلی خوب نبود. فضاهای زیادی در اختیار تیم نیوزیلند قرار میگرفت؛ فضاهایی که برای یک تیم فوتبال بسیار مهم و حیاتی هستند.» جباری افزود: «باید در نظر بگیریم که نیوزیلند تیم باکیفیت و سطح بالایی نیست، اما وقتی چنین تیمی میتواند موقعیتسازی کند، دو گل بزند و خطرهای زیادی ایجاد کند، مشخص است که مشکلات زیادی در بخش دفاعی وجود دارد و این ضعفها پررنگ هستند.» جباری در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه پیروز قربانی گفته است میتواند با فجرسپاسی هم نیوزیلند را شکست دهد، پاسخ داد: «من معتقد نیستم که باید این تیم را با تیمهای باشگاهی مقایسه کنیم. میتوانیم انتقاد کنیم، اما بهتر است مقایسه صورت نگیرد. نیوزیلند بالاخره به جام جهانی رسیده، مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته و حتماً مانند بقیه تیمها نگاه ویژهای به فوتبالش دارد.» او افزود: «قبول دارم که در برخی صحنهها مشخص بود سطح کیفی این تیم، از لحاظ فردی و در بعضی بخشها از لحاظ تیمی، چگونه است. در صحنههای نیوزیلند این موضوع دیده میشد، اما آنها با مهاجمی که داشتند و چند بازیکنی که از کنارش استفاده میکردند، از فضاها استفاده کردند.» جباری ادامه داد: «آنها روی برنامه مشخصی کار کرده بودند و از آن نتیجه گرفتند. گل و پاس گلی که به دست آوردند، از عمق خط دفاع ما بود و به خواستهشان رسیدند. اما در اجرای بعضی موارد و حتی شکل دفاعی ایستادن مدافعانشان، میشد فهمید که تیم سطح بالایی نیست.» او درباره نقاط قوت تیم ملی گفت: «هنوز فکر میکنم خلاقیت در تیم ملی کار میکند. یک اتفاقی رقم میخورد، هماهنگیای بین بازیکنان شکل میگیرد و گاهی در همین ارسالهایی که انجام میشود، میتواند اتفاقی برای تیم بیفتد.» او ادامه داد: «من منتظرم تیم ملی مقابل بلژیک و مصر بازی کند تا واقعاً ببینیم تیم ملی چه کرده و با چه آمادگیای وارد بازیها شده است. فکر میکنم سطح بازیکنان از لحاظ بدنی خیلی برای جام جهانی مناسب نیست و باید ببینیم تحت فشار تیمهای بهتر چه عملکردی خواهند داشت.» جباری درباره عملکرد رامین رضاییان گفت: «رامین خوب کار کرد. او نشان داد که با انگیزه و پشتکار میشود مسیرهای زیادی را طی کرد و هموار کرد.» او افزود: «فکر میکنم از نقطه قوتش که ارسال روی دروازه تیم حریف است، چه از فاصله نزدیک و چه با ارسالهای زودهنگام، خیلی خوب استفاده کرده است. تجربهاش هم به نظرم خیلی به او کمک کرده؛ اینکه چندمین جام جهانیاش را تجربه میکند، باعث میشود نسبت به بازیکنان دیگر آمادهتر و با آگاهی بهتری بازی کند.» جباری ادامه داد: «خوشحالم که نشان داد حتی بازیکنی که یک نیمفصل چالشی را پشت سر گذاشته، میتواند به تیم ملی برسد. رامین واقعاً عطش زیادی دارد و انگیزهاش بالاست. با اینکه سن کمی ندارد، جام جهانی بازی کرده، گل زده و پاس گل داده است. فکر میکنم میتواند برای بازیکنان جوانتر تیم ملی الگو باشد.» او درباره مسیر حرفهای رامین رضاییان گفت: «بازیکن در چنین فشارهایی ساخته میشود و خودش را نشان میدهد. تداوم بسیار مهم است. به راحتی به هر بازیکن بااستعدادی فرصت نمیدهند. شاید بازیکنی با استعداد کمتر، اما با پشتکار، روحیه بهتر و استقامت ذهنی بیشتر، در آینده موفقتر باشد.» جباری افزود: «ما بازیکنان همبازی زیادی داشتیم که از لحاظ فنی سطح بسیار خوبی داشتند و حتماً میتوانستند به تیم ملی برسند، اما به دلیل اینکه حرفهای و منظم نبودند، از چرخه فوتبال خارج شدند. در فوتبال امروز، بازیکنان زیادی این موضوع را ثابت کردهاند و رامین هم میتواند یک نمونه ایرانی از این مسیر باشد.» او درباره دیدار ایران و بلژیک گفت: «فکر میکنم مصر بهتر از تیمی بود که تصور میکردیم؛ حداقل اینطور نشان داد. اگر صلاح هم آمادهتر بود، واقعاً میتوانست تیمی باشد که در جام جهانی روی آن حساب شود.» جباری ادامه داد: «بازیکنان مصر از لحاظ سرعت و تجربه بازی در لیگهای معتبر شرایط خوبی دارند و همین موضوع به آنها کمک کرد که بلژیک را غافلگیر کنند. در بخشهای زیادی از بازی، شرایط خوبی به وجود آوردند و بخشهایی از بازی را در اختیار داشتند.» او افزود: «چیزی که کمی نگرانکننده است، این است که بلژیک نتوانست