گسیل داشتن هیئت مذاکرهکننده به سوئیس تحت عنوان نقد کردن مطالبات، سرابی بیش نیست. پاسخ تهدیدهای پوشالی ترامپ قمارباز و تولههایش، بازگشت به زبان اقتدار، قفل محکم بر تنگه هرمز و ترک فوری میز مذاکره است. نشستن پای میز مذاکره با دشمنی که همزمان با لبخندهای دیپلماتیک، چنگ و دندان نشان میدهد، فرجامی جز جریتر شدن آن را ندارد. در حالی که جنوب لبنان زیر آتش بمبهای اهدایی واشنگتن غرق در خون است، گسیل داشتن هیئت مذاکره به بورگناشتوک ژنو در سوئیس تحت عنوان «مطالبهگری»، بیش از آنکه ردی از واقعبینی سیاسی داشته باشد، بوی دلخوش کردن به تفاهمهای کاغذی و بیفرجام را میدهد. تجربه تاریخی ملت ایران بارها ثابت کرده است که نقد کردن مطالبات بر زمین مانده از چنگال اهالی فاسد و قمارباز اپستین سرابی بیش نیست. پاسخ غلطهای اضافه سگ زرد و تولههایش، گعدههای دیپلماتیک نیست؛ بلکه بازگشت به زبان اقتدار، قفل محکم بر تنگه هرمز و ترک میز مذاکره است. مذاکره زیر باران تهدید روز یکشنبه (۳۱ خرداد ماه)، مذاکرات چهارجانبه میان جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، پاکستان و قطر با محوریت پیگیری تعهدات مندرج در یادداشت تفاهم اسلامآباد، در هتل بورگناشتوک سوئیس آغاز شد. این نشست پرابهام در حالی شکل گرفت که بر اساس ادعای مقامات دستگاه دیپلماسی، آقایان به اصطلاح رفتهاند تا مطالبات بر زمین مانده ایران از طرف غربی را نقد کنند؛ مطالباتی که با توجه به سنت بدعهدی طرف آمریکایی، نقد کردن آن اسیر بیراهه دیپلماسی شده و حکایت عبور از هفت خوان رستم است! هیئت مذاکرهکننده ایرانی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، کاظم غریبآبادی معاون امور حقوقی و بینالمللی، حمید قنبری معاون دیپلماسی اقتصادی، اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه و حمید بورد معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران شامگاه شنبه(۳۰ خرداد) وارد زوریخ و محل برگزاری مذاکرات شد. دیپلماتها و مقامات ارشد کشورمان در حالی پای به خاک سوئیس گذاشتند که علیرغم جنایات بیوقفه رژیم صهیونیستی و بمبارانهای جنونآمیز جنوب لبنان توسط بمبهای اهدایی ترامپِ قمارباز به نتانیاهوی جنایتکار، هیئت ایرانی در هتل بورگناشتوک حاضر شد. در طرف مقابل، استیو ویتکاف نماینده ویژه ترامپ، جارد کوشنر مشاور و داماد صهیونیست او، و همچنین شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخستوزیر و وزیر خارجه قطر (به عنوان تسهیلکننده) از قبل در محل حضور داشتند و جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا نیز کمی بعد به آنها پیوست. ونس مدعی شد: «امیدواریم در پرونده هستهای و مسئله آتشبس در لبنان پیشرفت حاصل کنیم» و در موضعی وقاحتبار، بدون اشاره به تجاوزات رژیم صهیونیستی گفت: «حزبالله باید حملات خود را متوقف کند!» با قاتلان عکس نمیگیریم! اما فضای نشست از همان ابتدا با سیلی محکم هیئت ایرانی به گوش مقامات کاخ سفید همراه شد. پس از ورود مقامات آمریکا، قطر و پاکستان، هیئت آمریکایی به همراه لشکر رسانهای خود برای ورود تیم مذاکرهکننده جمهوری اسلامی ایران دقایقی در انتظار ماند. خبرنگاران و رسانههای آمریکایی دوربین به دست مستقر شده بودند تا تصویری از تقابل یا لبخند مشترک شکار کنند؛ اما هیئت ایرانی به ریاست قالیباف تا زمان حضور رسانههای آمریکایی کلا از ورود به محل نشست خودداری کرد. نکته مهم این بود که هیئت ایرانی حاضر نشد با مقامات واشنگتن عکس یادگاری بگیرد. خروج خبرنگاران از محل نشست چهارجانبه در پی شرط صریح قالیباف برای عدم حضور رسانهها رقم خورد. مهدی رحیمی، رئیس خبرگزاری وابسته به پارلمان ایران، در گفتوگو با شبکه المیادین پرده از این عزت دیپلماتیک برداشت و خاطرنشان کرد: «به هیئت آمریکایی گفتیم که هیئت ایرانی نمیتواند همراه آنها در عکس حضور داشته باشد. مقامهای ایرانی نمایندگان ملت ایران هستند و با قاتلان [آیتالله شهید سید علی حسینی] خامنهای عکس نخواهند گرفت. چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. نشست ۲۰ دقیقه به تأخیر افتاد. طرف سوئیسی مجبور شد خبرنگاران را از محل خارج کند. ما هیچ عکس مشترکی نگرفتیم و پس از آن هیئت ایرانی وارد شد. ما به دنبال روابط دوستانه با آمریکا نیستیم؛ بلکه به دنبال پایان جنگ و متوقف شدن حملات هستیم.» لفاظیهای گستاخانه ترامپ همزمان با مذاکرات اما همزمان با آغاز این نشست و در شرایطی که معاون ترامپ، جیدی ونس، در باغِ سبز نشان میداد و مدعی بود «در سه روز گذشته شاهد پیشرفت قابل توجهی در مورد آتشبس در لبنان بودهایم و ترامپ از ما خواسته فصل جدیدی را برای تغییر روابط با مردم ایران آغاز کنیم»، شخص دونالد ترامپ در مصاحبه با فاکسنیوز، با ادبیاتی چالهمیدانی و گستاخانه، ماهیت استکباری و بیمنطق خود را به نمایش گذاشت و مسئولان و ملت ایران را صراحتاً تهدید و اهانت کرد. ترامپ در این مصاحبه با وقاحت مدعی شد که به طرف ایرانی گفته است: «اگر تنگه هرمز را ببندید، کشوری نخواهید داشت. حتی مذاکرهکنندگان ایرانی نمیتوانند به خانه برگردند». در پاسخ به ترامپ باید گفت: تنگه هرمز بمب اتم و سلاح آخرالزمانی ایران است. ایران از تنگه دست نخواهد کشید. او همچنین در واکنش به صحبتهای پزشکیان مبنی بر اینکه ایران هرگز از حق قانونی غنیسازی دست نخواهد کشید، گستاخی را از حد گذراند و گفت: «او بهتر است مراقب حرف زدنش باشد؛ بهتر است رفتارش را درست کند، وگرنه بقیه کشورش را هم تصرف خواهیم کرد!» ترامپ اگر بخواهد به لفاظیها و اهانتهایش به مقامات ایران اسلامی ادامه دهد، ایران با قدرت فزاینده خود تمام پایگاههای آمریکا و مبادی حملات علیه خود را تصرف خواهد کرد. این جرثومه فساد در ادامه زیادهخواهیهایش افزود: «ایران باید فوراً جلوی گروههای نیابتی خود را در لبنان که درحال ایجاد دردسر هستند، بگیرد. اگر این کار را نکنند، دوباره ضربه بسیار سخ