علی اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت سیمکارتهای اتباع در آشوبها سخن گفت. به گزارش همشهری آنلاین، علی اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری به تشریح اقدامات قوه قضاییه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و صیانت از حقوق عمومی اظهار کرد در این دوره، شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم به ریاست رئیس قوه قضاییه فعال بوده و مصوبات این شورا با رشد ۱۳۳ درصدی در تعداد جلسات و ۵۴۴ درصدی در میزان مصوبات همراه شده است که نشاندهنده افزایش قابل توجه فعالیتها در این حوزه است. وی افزود: یکی از اقدامات مهم، صدور گزارشهای هشدار پیشگیرانه و اجرای برنامههای هدفمند در حوزه پیشگیری از جرایم بوده است؛ از جمله پیشگیری از سوءاستفاده از سیمکارتها و مقابله با جرایم مرتبط با آن، بهویژه در ارتباط با سیمکارتهای اتباع خارجی. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: بیش از دو میلیون سیمکارت متعلق به اتباع بیگانه پس از خروج آنان از کشور مسدود شد؛ اقدامی که پیش از این به دلیل فعال ماندن این سیمکارتها، امکان سوءاستفاده و ایجاد ناامنی در شرایط حساس و جنگی از سوی مزدوران وجود داشت. جهانگیر تصریح کرد: همچنین بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار سیمکارت متعلق به متوفیان در پنج سال اخیر شناسایی و مسدود شد. در گذشته، این سیمکارتها پس از فوت افراد برای مدت طولانی فعال باقی میماند و امکان سوءاستفاده از آنها وجود داشت که این مسئله با ورود قوه قضاییه ساماندهی شد. وی افزود: علاوه بر این، حدود ۹ هزار سیمکارت متعلق به اشخاص حقوقی منحلشده نیز شناسایی و مسدود شد که به شفافسازی و ارتقای امنیت در حوزه ارتباطات کمک کرد.