هر روز اخبار فراوانی در رسانهها منتشر میشود که دنبالکردن آنها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی «الف» با رصد اخبار، رویدادهای مهم و همچنین تحلیلهای صورتگرفته، مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه میکند. تاریک و روشن مذاکرات ژنو فرهیختگان نوشت: اگرچه ایران تمام راههای موجود و غیرموجود را برای اطمینانبخشی در خصوص پرونده هستهای پیموده، اما مقرر شد طی 60 روز پس از امضای تفاهم موقت، مذاکرات نهایی معطوف به مسائل هستهای باشد؛ اما عملکرد طرف مقابل، روند را به انحراف کشاند. آمریکا و نیروی نیابتیاش با تداوم حملات در لبنان و همچنین تهدیدهای مستقیم علیه ایران، عملاً بند اول و دوم تفاهمنامه را نقض کردند. وقتی طرف مقابل بهجای گفتوگوی سازنده، از «تصاحب کشور» صحبت میکند، یعنی تفاهم را در همان گامهای اول شکسته است. به همین دلیل، بخش بزرگی از انرژی تیم ایرانی در ژنو، بهجای پیشبرد توافق نهایی، صرف پایبند کردن طرف مقابل برای اجرای همان تعهدات اولیه مثل توقف جنگ و رفع تهدیدها شد. با این وضعیت، باید با جدیت بیشتری با هیئت آمریکایی برخورد کرد و ضمن انتظار برای حصول نتایج واقعی، بدیهی است که چشمانداز مثبتی از مذاکراتی که بند اولش چندین بار نقض میشود نمیتوان داشت و هرگونه تزریق خوشخیالی توسط مسئولان به مردم در این زمینه در اولین گام گریبان خود دولت را خواهد گرفت. **** باعرض پوزش، تجدید نظر فرمایید! حسین شریعتمداری در کیهان نوشته است: اکنون این پرسش از تیم محترم مذاکرهکننده کشورمان در میان است که آیا اظهارات جیدی ونس، معاون ترامپ و اسکات بسنت وزیر خزانهداری آمریکا درباره اجازه ورود بازرسان آژانس و گشایش تنگه هرمز را تایید میفرمائيد؟! اگر پاسختان منفی است و اظهارنظر آنها را غیرواقعی میدانید، چرا در مقابل آن سکوت کرده و تکذیب نمیکنید؟! و اما، اگر اظهارات آنها صحت دارد که باید پرسید مگر از انگیزه آنها برای ورود بازرسان آژانس و کسب اطلاعات از مراکز حساس اتمی و نظامی کشورمان خبر ندارید؟! به یقین میدانید که گشایش تنگه هرمز به منزله خلع سلاح ایران اسلامی در مقابل حمله دشمنان است؟! و اما، بدیهی است که دستاندرکاران محترم تیم کشورمان اولاً از اخبار و گزارشهائی که از سوی مقامات رسمی و بلندپایه آمریکایی منتشر میشود باخبرند و ثانیاً از تعارض و تقابل آنچه دشمن ادعا میکند با خطوط قرمز رسماً اعلام شده ایران اسلامی بیخبر نیستند. از این روی انتظار آن است که اگر ادعای دشمن را غیرواقعی میدانند، چرا بیدرنگ آن را تکذیب نمیکنند؟! و چنانچه -خدای نخواسته- ادعای آنها واقعیت دارد، باید در مسیر حرکت خود دقت بیشتری به خرج داده و تجدید نظر بفرمایند. با عرض پوزش. برنامهای برای بازرسی آژانس از تاسیسات هستهای آسیب دیده نداریم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: برنامهای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب دیده هستهای نداریم. اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه 2 خرداد ماه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد. بقائی در ابتدا درباره ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر آغاز گفتگوهای هستهای و عزیمت بازرسان به تهران گفت: "ما نه دیداری با گروسی داشتیم و نه برنامهای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب دیده هستهای ناشی از تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی داریم. در این خصوص هیچ شیوه نامهای وجود ندارد. ما روال جاری را بر اساس انپیتی ادامه خواهیم داد." ظاهرا قرار است بازرسی ها محدود به تهران و بوشهر باشد . ***** راهجویی یا ماجراجویی و نامجویی؟! اطلاعات نوشت: هواداران جنگ بیشتر نیستند از خوستاران صلح. اما صدای بلندی دارند و از هر ابزاری بهره میبرند و از هر وسیلهای برای اهداف مغشوش و خونین استفاده میکنند. گویی جنگ و منازعه مقدس است. حال آن که آرامش و صلح مقدس است. مردم باید از جهاد اصغر فارغ شوند تا فکر و ذکر و دل و روح و حیات خود را صرف حیات اکبر کنند. حیات اکبر، همانا تعالی و رستگاری است. بهروزی و تقرب به حق و آرامش و سعادت است. تمدن و سرافرازی است. ای شهان کشتیم ما خصم برون ماند خصمی زان بتر اندر درون ما در پیکاری سهمگین با دشمنان خبیث و مهیب، سربلند بیرون آمدیم و در قیاس با شعر مولانا جلالالدین میتوان گفت با ایمان و دلاوری به جنگ این دشمنان رفتیم: من عصا و نور بگرفته به دست شاخ گستاخی تو خواهم شکست با این همه، در هر امری، حد و حدودی هست و در روایت است که امام علی علیهالسلام فرمود: «رَحِمَ اللّهُ اِمرَأً عَرَفَ قَدرَهُ و لَم یَتَعَدَّ طَورَهُ . یعنی: رحمت خدا بر آن کس که اندازه خویش را بشناسد و از حدّ خود فراتر نرود.» زمان شناسی و استفاده از فرصت و درک شرایط از بارزه های مؤمنین بوده است و از رسول گرامی صلیالله علیهوآله نقل است که فرمود: «المؤمنُ کَیِّسٌ فَطِنٌ حَذِرٌ . ... مؤمن، زیرک و با هوش و هشیار است.» با این وجود و با وجود این آموزه چرا باید به سخنان جماعتی خشک اندیش گوش فرادهیم که در پی کسب قدرت میسوزند (و حتی فرصت طلبانه و ناجوانمردانه) نامهها و اسناد محرمانه را افشا میکنند و برخی با چهاردرصد آرای مردم، خود را سخنگوی ملت ایران دانسته و به رئیس جمهور مملکت و شخص دوم کشور که معتمد مقام معظم رهبری است اهانت میکنند؟ جنگ را باید چاره کرد و بزرگان مملکت در کار چاره و راهجویی هستند، نه ماجراجویی و کامجویی و نامجویی... ***** جولانی به ترامپ: من نیستم! وطن امروز نوشت: رئیس جمهور آمریکا فاش کرد از جولانی خواهد خواست مبارزه با نیروهای حزبالله در لبنان را بر عهده گیرد. ترامپ طی چند روز گذشته چند نوبت مدعی شده از ابومحمد جولانی (احمد الشرع) خواسته است برای جنگ با حزبالله وارد لبنان شود. رئیس دولت تروریست آمریکا همزمان با مذاکرات واشنگتن و تهران در سوئیس نیز بار دیگر با اذعان به ناتوانی رژیم صهیونی در برابر مقاومت لبنان گفت: از نات