از «ایران تنها چند هفته با بمب فاصله داشت» تا «ما هرگز نباید درگیر ایران میشدیم»، از «برنامه هستهای ایران را کاملا نابود کردیم» تا «ارتش ایران را دستنخورده گذاشتیم»، از «پرچم سفید تسلیم را بالا بگیرید» تا «ما در واقع با افراد بسیار بااستعدادی سروکار داریم»،... به گزارش همشهری آنلاین، بهنام صدقی، روزنامهنگار: از «ایران، ونزوئلا نیست، ورود به ایران یعنی جنگ تمامعیار» تا «دوست دارم به عروسی پسرم بروم ولی درگیر ایران هستم!» اینها همه جملات دونالد ترامپ، قماربازِ شارلاتانی است که در طول سه ماه و نیم، چند صد بار درباره ایران سخن گفت و در این هزارتوی واژگانی، همه چیز را به کار گرفت: تهدید به نابودی تمدنی، وعده توافق بزرگ، اعتراف به شکست، تطمیع به تجارت و کمک و در نهایت التماس صلح. او ایرانیان را «ملتی تروریست و شرور» خواند و همان دم از «رابطهای بسیار حرفهای و سازنده» سخن گفت. مدعی شد «ارتش ایران نابود شده» و لحظاتی بعد اعتراف کرد «ارتش ایران دستنخورده باقی مانده است.» این صدها جمله، نه فقط ویترینی از تناقضگوییهای یک رئیسجمهور جنایتکار و فاسدالاخلاق، که گزارش کار سه و نیم ماه شکست راهبردی واشنگتن در برابر ایران است. شکستی که نه در میدان نبرد، که در میدان کلمات ترامپ نیز به وضوح نمایان است، حیوان درندهای که ایران را تهدید به نابودی میکرد، حالا میگوید «ما در واقع با افراد بسیار خوبی سروکار داریم.» این، خلاصه سه و نیم ماه جنگ است در دهها پرده از زبان کسی که آغازگرش بود و خود نیز به شکست و پایانش اعتراف کرد. موضوع: برنامه هستهای و سلاح هستهای ایران ایران سالها به دنبال سلاح هستهای بود و تنها چند هفته تا دستیابی به آن فاصله داشت. ایران تنها چند هفته با ساخت سلاح هستهای فاصله داشت. گزارش داده شده که ایران تنها در عرض چهار هفته قادر به توسعه سلاح هستهای بود، اما حملات آمریکا مانع آن شد. اگر به ایران حمله نمیکردیم ظرف دو ماه به بمب هستهای دست پیدا میکرد. ایران میتوانسته ظرف مدت دو ماه یا حتی کمتر به سلاح هستهای دست یابد. اگر بمبافکنهای B2 در ایران عملیات انجام نمیدادند، ایران الان سلاح هستهای داشت. اگر وارد نمیشدم و کاری انجام نمیدادم، ایران اکنون سلاح هستهای داشت. اگر ایران سلاح هستهای داشته باشد، اسرائیل را ظرف چند دقیقه نابود میکند، ما باید مانع دستیابی ایران به سلاح هستهای شویم. ما با جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای، جنگها در خاورمیانه را متوقف کردیم. من دو بار تلاشهای ایران برای ساخت سلاح هستهای را خنثی کردم. در ماه ژوئن، ما برنامه هستهای ایران را در عملیاتی به نام چکش نیمهشب کاملا نابود کردیم. نیروی دریایی ایران در قعر دریا قرار دارد و نیروی هوایی و تأسیسات هستهای آن با حملات بمبافکنهای بی۲ به طور کامل نابود شدهاند. هر سه سایت هستهای در ایران بهطور کامل نابود و یا محو شدند. بازگرداندن آنها به حالت عملیاتی سالها زمان خواهد برد. آمریکا توانایی ایران برای غنیسازی اورانیوم را از بین برد. هیچ کشور دیگری در جهان به جز ایالات متحده نمیتوانست تأسیسات هستهای ایران را نابود کند. من در شش ماه، شش جنگ را پایان دادم و تأسیسات هستهای ایران را نابود کردم. توانایی هستهای ایران را نابود کردیم و به شکل کامل امکان اینکه آنها به سلاح هستهای دست یابند را از بین بردیم. کاری که ما در ایران انجام دادیم به نابودی کامل برنامه هستهای این کشور منجر شد. حملات یک موفقیت نظامی بود. تأسیسات غنیسازی کلیدی ایران نابود شدند! هدف آمریکا نابودی قابلیتهای غنیسازی اورانیوم ایران و جلوگیری از هرگونه تهدید هستهای بود. قدرت هستهای ایران را گرفتیم! وقتی ما ظرفیت هستهای ایران را از بین بردیم، یک تحول بزرگ در خاورمیانه ایجاد شد. اگر تاسیسات هستهای ایران را بمباران نمیکردیم، نمیتوانستیم توافقی را در خاورمیانه امضاء کنیم. ما برنامه هستهای ایران را نابود کردیم و امیدوارم دوباره آن را شروع نکنند. کلید آنچه در خاورمیانه به دست آوردیم، زمانی بود که توانایی هستهای ایران را نابود کردیم. اجازه غنیسازی اورانیوم را به ایران نخواهیم داد. این احمقانه است، به آنها حق چنین چیزی را نخواهیم داد. ایران حق داشتن سلاح هستهای ندارد. ایران نمیتواند سلاح هستهای داشته باشد. نمیتوانیم تحت هیچ شرایطی به ایرانیها اجازه دهیم به سلاح هستهای دست یابند. ایران باید برنامه هستهای خود را متوقف کند. آنها نمیتوانند کار هستهای انجام دهند. باید برنامه هستهای را متوقف کنند. ایران موافقت کرده است که سلاح هستهای نداشته باشد. ایران سلاح اتمی نخواهد داشت. ایران پذیرفته است که سلاح هستهای نداشته باشد و ما بندی را با این مضمون در توافق گنجاندیم که همه به جز من از آن راضی بودند. ما تاسیسات هستهای ایران را از فضا تحت نظر داریم و با هر کسی که به آنها نزدیک شود، برخورد خواهیم کرد. اگر ایران را بمباران نمیکردیم، اسرائیل با بمب اتمی نابود میشد. موضوع: مذاکره و توافق با ایران خیلی دوست دارم با ایران توافق کنم. آنها خیلی دوست دارند با من توافق کنند و اگر بتوانیم، من هم خیلی دوست دارم با آنها توافق کنم. ما به یک راهحل دیپلماتیک برای مسئله هستهای ایران متعهد هستیم! کل دولت من دستور گرفته تا با ایران مذاکره کند. دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح میدهم. دوست دارم از درگیری با ایران اجتناب کنم. ما گفتوگوهای خوبی با ایران داشتیم و ایران نباید به سلاح هستهای دست پیدا کند. برخلاف آنچه گفته میشود، من میخواهم ایران موفق شود. ما به آنها کمک خواهیم کرد، با آنها تجارت خواهیم کرد و هر کاری که نیاز داشته باشند، انجام خواهیم داد. ایرانیها خواهان توافق هستند. ما به ایرانیها درمورد هرگونه تلاش برای بازسازی برنامه تسلیحاتی خود، بهویژه سلاحهای هستهای، هشدار دادهایم. خیلیها میگویند نه (به توافق با ایران)، اما من میگویم