وزیر امور خارجه آلمان ضمن مخالفت با وضع عوارض در تنگه هرمز، اعلام کرد تصمیم درباره رفع تحریمها علیه ایران به وضعیت این آبراه وابسته خواهد بود. باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا نجفی - یوهان وادهفول، وزیر امور خارجه آلمان از ایجاد تعرفه یا وضع عوارض برای عبور از تنگه هرمز پس از مذاکرات سوئیس انتقاد کرده و خواستار جلوگیری از چنین اقدامی شد. وادهفول روز یکشنبه در نشستی عمومی در وزارت امور خارجه آلمان، تأکید کرد که تنگه هرمز باید بهصورت آزاد و بدون مانع برای کشتیرانی باقی بماند. او همچنین گفت در متن یادداشت تفاهم میان آمریکا و ایران، درباره تضمین «۱۰۰ درصدی» آزادی عبور «ابهاماتی» وجود دارد. به گفته او، دولت آلمان اهمیت زیادی برای عبور و مرور در تنگه هرمز قائل است و این موضوع را در هرگونه تصمیمگیری درباره زمان، نحوه و میزان لغو تحریمها علیه ایران لحاظ خواهد کرد. وادهفول افزود: «اگر چنین شرایطی فراهم شود، به باور من قیمت نفت میتواند سریعا به حالت عادی بازگردد». ترامپ پیشتر تهدید کرده بود در صورت نرسیدن به توافق نهایی صلح، آمریکا ممکن است در تنگه هرمز عوارض وضع کند و مدعی شده بود که واشنگتن بهعنوان «نگهبان» منطقه باید هزینه این نقش را دریافت کند. ایران بر اساس چارچوب توافقنامه اسلامآباد، از اواخر هفته گذشته تنگه هرمز را بازگشایی کرده بود. با این حال، با توجه به نقض مکرر آتشبس و حملات مداوم علیه لبنان، از روز گذشته مجددا مسیر این آبراه را مسدود کرد. رئیس جمهور آمریکا امروز در میانه مذاکرات سوئیس، تهدید کرد که «اگر ایرانیها این آبراه را ببندند، کشورشان نابود خواهد شد». در ادامه، رسانههای کشورمان گزارش دادند که به دلیل تهدیدات ترامپ، مذاکرات زودتر از آنچه پیشبینی شده بود به پایان رسید. همچنین، محمدباقر قالیباف، رئیس هیئت مذاکره کننده ایران هشدار داد که اگر تهدیدهای واشنگتن نتیجه داشت، این کشور «به استیصال امروز نمیرسید». منبع: رسانه آلمانی دی پی ای