سخنگوی وزارت خارجه: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به گفتوگوهای طولانی در سوئیس گفت، پس از اظهارات تهدیدآمیز رئیسجمهور آمریکا، هیئت ایرانی از ادامه نشست چهارجانبه خودداری کرد. اسماعیل بقائی پس از پایان مذاکرات در سوئیس گفت: «ما به نوعی یک روز بسیار طولانی داشتیم. نشستها از صبح یکشنبه با جلسات دوجانبه با میانجیها شروع شد و بعدازظهر حدود ساعت ۳ به وقت محلی جلسه چهارجانبه با حضور هیئتهای نمایندگی ایران، آمریکا و دو میانجی قطر و پاکستان آغاز به کار کرد.» وی افزود: «فکر میکنم تقریباً یک ساعت و نیم بحث شد و قرار بر این شد که ما یک وقفه کوتاه نیمساعته داشته باشیم و بعد ادامه بدهیم. در همان زمان بود که اظهارنظرهای تهدیدآمیز رئیسجمهور آمریکا در رسانهها منتشر شد.» بقائی ادامه داد: «همین موضوع باعث شد که هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام کند که در چنین شرایطی حاضر نیست در نشست چهارجانبه ادامه دهد.» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش میانجیها اظهار کرد: «قطر و پاکستان تلاش زیادی کردند تا به ادامه گفتوگوها کمک کنند. ما تأکید کردیم که اگر قرار باشد گفتوگوها ادامه پیدا کند، به صورت مستقیم یعنی در چارچوب چهارجانبه نخواهد بود و در همین راستا از طریق تبادل پیامها مذاکرات ادامه پیدا کرد.» وی تصریح کرد: «اساساً فلسفه حضور ما از ابتدا در سوئیس این بود که مطالبه کنیم طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند.» اسماعیل بقائی افزود: «من قبلاً هم تاکید کردم، نگاه هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران این هست که ما باید به نوعی گریبان طرف مقابل را بگیریم برای اینکه به اجرای تعهداتش وادار شود.» وی افزود: «هم در آن جلسه چهارجانبه و هم قبل از آن نگرانیها و اعتراضهای ما در رابطه با بدعهدی طرف مقابل بیان شد؛ خصوصاً در رابطه با تداوم نقض آتشبس، تداوم نقض تعهدات منطبق با تفاهم ۲۸ خرداد توسط رژیم صهیونیستی.» بقائی ادامه داد: «مجموع پیامهایی که رد و بدل شد از ساعت حدود ۶ بعد از ظهر تا بامداد روز دوشنبه، نتیجه آن ۲ یا ۳ مورد شد که به نظرم مهم است، یکی در رابطه با بند یک (۱) یادداشت تفاهم، سازوکاری با حضور میانجیها برای نظارت بر ادامه توقف جنگ پیشبینی شد. این سازوکار یک ساز و کار جدیدی است تحت عنوان «دکانفلیکشن سل» (ساز و کار کنترل یا مدیریت منازعه). این سازوکار ایجاد شد تا مطمئن شویم که توقف جنگ در لبنان پایدار خواهد بود. در اینجا منظور از آتشبس قاعدتاً توقف جنگ است. طبق بند یک یادداشت تفاهم، جنگ و عملیات نظامی در همه جبههها از جمله در لبنان باید خاتمه پیدا کند. فلسفه تشکیل این سازوکار این است که ما از این به بعد شاهد ادامه توقف جنگ در لبنان باشیم.» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: «در مورد بقیه بندها هم که لازمه آغاز مذاکرات برای توافق نهایی است، گفتوگوهای خوبی صورت گرفت، تبادل پیامهای مهمی انجام شد از جمله در رابطه با بند ۱۰ و ۱۱ موضوعات مربوط به صدور مجوزهای لازم برای فروش نفت ایران و همینطور تعهد طرف مقابل برای آزادسازی داراییهای محدودشده یا مسدودشده ایران. در این مورد هم پیشرفتهای خیلی خوبی صورت گرفت.» بقائی گفت: «در رابطه با مباحث مرتبط با عبور ایمن کشتیها از تنگه هرمز، یک سازوکاری قرار شد ایجاد شود که این به نظر من بسیار مهم است. در مجموع برای زمینهسازی جهت آغاز مذاکرات مربوط به توافق نهایی، گامهای مهمی توافق شد؛ امیدواریم که در اجرا هم ما شاهد جدیت طرف مقابل باشیم.» سخنگوی هیات مذاکرهکننده جمهوری اسلامی ایران در سوئیس افزود: «نکته دیگر این هست که قرار شد گروههای فنی به کار خود ادامه دهند؛ در مورد این چند موضوعی که خدمت شما عرض کردم و سایر موضوعاتی که لازمه اجرای موثر این یادداشت تفاهم است.» بقائی در پاسخ به سوالی با اشاره به بیانیه مشترک صادر شده از سوی قطر و پاکستان در ارتباط با مذاکرات سوئیس و اجرای یادداشت تفاهم اسلامآباد گفت: «متنی را ۲ میانجی یعنی قطر و پاکستان صادر کردند که در آن کلیات این موارد درج شده است. این به عنوان سند توافقهایی که در جریان این ۱۸ ساعت صورت گرفت، معرفی خواهد شد. ولی عرض کردم فراتر از این سند و این بیانیه مشترک دو میانجی، سه الی چهار نکتهای که اشاره کردم از جمله در رابطه با صدور مجوزهای لازم برای صدور مشتقات پتروشیمی و نفتی ایران و همین طور بحث مربوط به آزادسازی اموال و داراییهای مسدودشده ایران، این دو مورد مهم است از این جهت که طبق بند ۱۳ باید این اتفاقات بیفتد تا وارد مرحله مذاکرات برای توافق نهایی شویم.» وی تاکید کرد: «هم در مورد آزادسازی داراییها و هم در مورد فروش نفت، گامهای عملی باید برداشته شود.» سخنگوی هیات دیپلماتیک کشورمان در نشست سوئیس افزود: «طبق بند ۱۲، یک سازوکار نظارت بر اجرای تعهدات طرفین خواهیم داشت و از روز دوشنبه باید تیمهای فنی دو طرف با حضور میانجیها جلساتی را برگزار کنند که یک مقدار جزئیتر در مورد اجزای مختلف یادداشت تفاهم وارد کار گروههای فنی شوند.» وی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان گفت که در این مرحله ماموریت تیم مذاکرهکننده ایران در سوئیس تمام شده است؟ گفت: «در این مرحله بله. اما همانطور که گفتم تیمهای فنی روز دوشنبه به کار خود ادامه خواهند داد.»