"آمیت سگال" در مقاله ای که امروز (شنبه) در روزنامه "اسرائیل هیوم" منتشر شده، از واقعیت های فرامتن توافق موقت اخیر بین آمریکا و ایران گفته و به نقل از یک "منبع عمیقا مطلع" اسرائیلی، روایتی را از پشت پرده توافق اخیر با ایران مطرح کرده است. "آمیت سگال" روزنامه نگار و تحلیلگر شبکه 12 تلویزیون اسرائیل در مقاله ای که روز شنبه (امروز) در روزنامه "اسرائیل هیوم" منتشر کرده، به نقل از منبعی مطلع آگاه در رژیم اسرائیل به پشت صحنه نیات و اهداف و محاسبات گاه متفاوت و یا حتی متضاد آمریکا و اسرائیل (ترامپ و نتانیاهو) در جنگ علیه ایران پرداخته است. به گزارش عصرایران، او در مقاله ای تحت عنوان" آنچه هنوز در مورد توافق با ایران به شما گفته نشده"، نوشته است: مطالب نوشته شده در اینجا با اکثریت قریب به اتفاق متون مربوط به توافق بین ایالات متحده و ایران، چه از نظر محتوا و چه از نظر شدت آن، در تضاد است. اینها تحلیلی سرد و بیروح هستند، نه آتش و خاکستر. اینها بر اساس گفتگو با یک منبع بسیار آگاه و عمیقا آگاه از روابط اسرائیل و ایالات متحده نوشته شدهاند. لازم نیست آنها را بپذیرید، اما ارزش خواندن دارند. در چنین روزهایی، نفس عمیق کشیدن و فکر کردن ضرری ندارد. همه چیز با انتخابات میاندورهای ایالات متحده آغاز میشود که قرار است حدود چهار ماه دیگر برگزار شود. برای دونالد ترامپ، این انتخابات به ویژه تعیینکننده است. اگر او مجلس نمایندگان را به دموکراتها ببازد، حتی اگر کنترل جمهوریخواهان بر سنا حفظ شود، دو سال آخر دوره ریاست جمهوری خود را زیر سایه تحقیقات بیپایان و تلاش برای استیضاح خواهد گذراند. شکی نیست که او استیضاح خواهد شد، زیرا در مجلس نمایندگان، برخلاف سنا، فقط به اکثریت ساده آرا نیاز است. برای ترامپ، این سومین استیضاح خواهد بود. سقوط رژیم ایران یا حذف اورانیوم تا حدی به او کمک میکند، اما افزایش قیمت انرژی به معنای باخت تقریبا قطعی او در انتخابات است. رئیس جمهور ایالات متحده دو کارت تعیینکننده برای بازی داشت. اول: عملیات زمینی برای حذف اورانیوم - اما ترامپ معتقد بود که در پایان راه همیشه میتواند مواد را از طریق یک معامله خارج کند. دوم: نابود کردن تاسیسات انرژی ایران. منظور او در ماه آوریل وقتی تهدید به نابودی تمدن ایران کرد، همین بود. در اسرائیل از عبارت متفاوتی استفاده کردند: بازگرداندن تهران به روشن کردن خانههای خود با شمع. به گفته این منبع، مشکل این است که در اسرائیل حتی 10 نفر هم نیستند که به معنای بحران جهانی انرژی فکر کنند. برای ترامپ، این موضوع اصلی ذهن اوست. آیا ایران با چنین حملهای به طرز چشمگیری تضعیف خواهد شد؟ مطمئنا. آیا قطعا قبل از هفته اول نوامبر 2026 (موعد انتخابات میاندوره ای آمریکا) سقوط خواهد کرد؟ هیچ فرد مسئولی نمیتواند این را تضمین کند. این بدان معناست که حمله تلافیجویانه ایران باعث بحران انرژی با قیمت نفت بشکهای 200 دلار خواهد شد و از آنجا، مانند یک زنجیره سریع دومینو - تورم، شکست در مجلس نمایندگان و استیضاح ترامپ - را به دنبال خواهد داشت. همین امر در مورد محاصره دریایی نیز صدق میکند: حتی با فرض اینکه همچنان این محاصره ایران را تضعیف کند، به این معنی است که میانگین قیمت بنزین در آمریکا به 6 دلار در هر گالن میرسد و تورم حتی قبل از سقوط رژیم، بیشتر افزایش مییابد. بنابراین، ترامپ در واقع با یک دست بسته با ایرانیان میجنگد - بدون حمله گروه های تجزیه طلب در کردستان عراق، بدون عملیات زمینی و بدون حمله به زیرساختهای انرژی، حداقل تا انتخابات میاندوره ای آمریکا. و به این ترتیب این توافق متولد شد. این یک توافق هستهای نیست، بلکه توافقی در مورد هرمز است. و در اینجا، به گفته منبع ارشد اسرائیلی، باید به نکته بسیار مهمی در مورد بندی که فراتر از مسائل هرمز و به پول مربوط میشود، توجه کرد: این یک کاهش موقت تحریمها علیه ایران است، نه حذف دائمی آنها. این بدان معناست که از لحظه امضا، 100 درصد فشار اقتصادی بر ایالات متحده برداشته میشود، اما تنها چند درصد از فشار اقتصادی بر ایران کم می شود. در مورد میزان خسارتی که ایران در جنگ متحمل شده است، اختلاف نظر وجود دارد - کسانی که آن را کوچک میدانند، 300 میلیارد دلار و کسانی که آن را بزرگ میدانند، یک تریلیون دلار. (مترجم: معلوم نیست این اعداد و ارقام اغراق شده تریلیون دلاری برای اقتصادی که تولید ناخالص اسمی آن 400 میلیارد دلار است از کجا می آید؟) در هر صورت، سود این توافق برای ایران مانند پر کردن یک استخر خالی با لیوانهای کوچک است. مقامات ارشد موساد پس از امضای توافق، بدبینی عمیق خود را در مورد احتمال ناآرامی داخلی در ایران در حالی که باد به بادبان رژیم میوزد، ابراز کردند. اما منبع ارشدی که من با او گفتگو کردم، خوشبینتر است: "لازم به یادآوری است که حتی قبل از این خسارت عظیم، توده مردم بدون هیچ چیز برای از دست دادن به خیابانها آمدند. شهروندان ایران 6 ماه دیگر چه خواهند کرد وقتی که بفهمند وضعیت اقتصادی سخت قرار است ادامه داشته باشد؟ رژیم چه خواهد کرد؟" در هفته گذشته، توافق ترامپ بسیار با توافق اوباما مقایسه شده است. رئیس جمهور سابق (اوباما) حتی توافق فعلی را مورد انتقاد قرار داد و گفت که بدتر است. منبع پاسخ داد: "فقط اسرائیل پیامرسانی ضعیفی ندارد، آمریکاییها هم همینطور هستند... مهمترین بخش این است که ایرانیها اکنون تعهدی برای توقف برنامه هستهای امضا کردهاند. این فوقالعاده است. در شرایط «نه توافق و نه جنگ»، مثلا پس از «عملیات غرش شیر» (جنگ 12 روزه) در ژوئن 2025، آنها به پیشبرد برنامه هستهای خود ادامه دادند. تحت توافق اوباما، آنها میتوانستند با اجازه و اختیار، بسیاری از عناصر برنامه هستهای را ادامه دهند." و اما در مورد تنگه هرمز؟ در حال حاضر همه در حال یافتن راه حل هستند. سلاح بستن تنگه فقط در صورتی برای ایرانیها موثر خواهد بود که از آن استفاده کنند و ترام