معاون حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه با تأکید بر جایگاه ایران بهعنوان دولت ساحلی تنگه هرمز، اعلام کرد عبور ایمن از این آبراه راهبردی خارج از چارچوبهای مورد تأیید ایران و بدون هماهنگی با تهران، تضمین نخواهد شد. به گزارش صد آنلاین ، کاظم غریبآبادی در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، نوشت: «عبور ایمن در تنگه هرمز با ترتیبات مبهم، مسیرهای موازی یا تصمیمسازی خارج از ملاحظات ایران، بهعنوان دولت ساحلی، تضمین نمیشود.» وی با اشاره به چارچوبهای حقوقی موجود افزود: «هر چارچوب معتبر برای عبور و مرور در تنگه هرمز باید بر هماهنگی با ایران و مفاد بند پنج یادداشت تفاهم اسلامآباد استوار باشد.» معاون حقوقی و بینالمللی وزارت امور خارجه تصریح کرد: «در غیر این صورت، نتیجه چنین اقداماتی، تعلیق مسیر تعیینشده موازی خواهد بود.» غریبآبادی در این پیام بر ضرورت رعایت جایگاه و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در تصمیمگیریهای مرتبط با تنگه هرمز تأکید کرد و هماهنگی با ایران را شرط لازم برای تضمین امنیت و عبور ایمن در این گذرگاه مهم دریایی دانست./جام جم انلاین