معاون حقوقی و بینالملل وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات دبیرکل ناتو درباره استفاده آمریکا از پایگاههای نظامی در ایتالیا و رومانی، این اقدام را مصداق «تجاوز» دانست و از مسئولیت بینالمللی این دو کشور سخن گفت. به گزارش همشهری آنلاین، کاظم غریبآبادی معاون حقوقی و بینالملل وزارت امور خارجه اظهار کرد اظهارات دبیرکل ناتو درباره استفاده آمریکا از پایگاههای ایتالیا و رومانی در حمله علیه ایران، موجب مسئولیت بینالمللی این کشورها میشود. وی با استناد به قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: «در اختیار گذاشتن سرزمین یک دولت برای استفاده دولت ثالث بهمنظور انجام تجاوز علیه کشور دیگر، مصداق اقدام تجاوزکارانه محسوب میشود.» غریبآبادی تأکید کرد که بر اساس اصول و قواعد حقوق بینالملل، دولتهایی که در چنین اقداماتی مشارکت یا تسهیلگری داشته باشند، در قبال تبعات آن مسئول خواهند بود.