رسانههای بینالمللی در گزارشهایی جداگانه با اشاره به نشست میان ایران و آمریکا در سوئیس، عنوان کردند که بهرغم خوشبینیهای ... رسانههای بینالمللی در گزارشهایی جداگانه با اشاره به نشست میان ایران و آمریکا در سوئیس، عنوان کردند که بهرغم خوشبینیهای موجود، باید اذعان داشت که شکافها میان تهران و واشنگتن همچنان برقرار بوده و نباید انتظار معجزه از نشستهایی را داشت که در اتاقهای شیک هتل بورگناشتوک در زوریخ برگزار شده است. مسیر دشوار پیش رو الجزیره طی گزارشی با اشاره به برگزاری مذاکرات در سوئیس، عنوان کرد که رسیدن به توافق نهایی میان ایران و آمریکا، بهرغم تفاهمنامه میان دو طرف کار آسانی نخواهد بود. این گزارش عنوان کرد: چند بند یادداشت تفاهم فعلی برای تهران مهم است، از جمله آزادسازی داراییهای ایران، لغو تحریمها و تدوین سازوکاری منسجم برای تنگه هرمز. اما این موضوعات بیتردید زمانبر خواهد بود. با این حال، بند اول تفاهمنامه به وضوح عنوان میکند که توقف فوری و دائمی خصومتها در تمام جبههها، از جمله لبنان، مساله اصلی برای ایرانیها است. این در حالی است که درست قبل از عزیمت به سوئیس، محمدباقر قالیباف، مذاکرهکننده ارشد ایران، گفت که جلسه مقامات ایرانی در سوئیس برای شروع مذاکرات فنی نیست، بلکه این سفر با این هدف انجام میشود که تهران نسبت به عزم طرف آمریکایی برای اجرای تفاهمنامه اطمینان حاصل کند. به گفته قالیباف، هر زمان که این کار آغاز شود، میتوان مذاکرات فنی را ادامه داد. الجزیره در ادامه نوشت: اما چرا لبنان برای ایران اینقدر مهم است؟ در کل، این موضوع به موضع ژئوپلیتیک ایران مربوط میشود. اگر ایران میخواهد قدرت منطقهای باقی بماند، تهران باید «محور مقاومت» را زنده نگه دارد. ایران با گنجاندن متحدان منطقهای در این تفاهمنامه، پیامی به متحدان و نیروهای نیابتی خود در منطقه میفرستد مبنی بر اینکه آنها را رها نخواهد کرد. ولفگانگ پوتسای، تحلیلگر امنیتی و وابسته دفاعی سابق دولت اتریش در گفتوگویی با الجزیره عنوان کرد که ایران باید در مورد تهدید مجدد خود برای بستن دوباره تنگه هرمز محتاط باشد، زیرا این آبراه حیاتی بیشتر به متحدان تهران خدمت میکند تا دشمنانش. وی گفت: «تنگه هرمز در درجه اول مطمئنا ابزار بسیار مهمی در استراتژی ایران است. در این مورد شکی نیست. اما ایران باید مراقب باشد که از این کارت بیش از حد استفاده نکند.» وی افزود: «باید به خاطر داشت که بیشتر کشتیهایی که از تنگه هرمز عبور میکنند به سمت ایالات متحده یا اروپا نمیروند. آنها به سمت هند، چین و پاکستان میروند.» این تحلیلگر در ادامه عنوان کرد: «بنابراین هرچه ترافیک تنگه هرمز بیشتر مسدود شود، اقتصاد چین بیشتر آسیب میبیند.» الجزیره در ادامه نوشت: ایران و آمریکا راه دشوار و پردستاندازی پیش رو دارند. به نتیجه رسیدن توافق برجام که در دوران اوباما به امضا رسید، ۵۹۷ روز زمان برد. حال ایران و ایالات متحده معتقدند که طی مدت زمانی ۶۰ روزه (که البته قابل تمدید نیز هست) میتوانند بر تمامی مشکلات موجود فائق آیند. بنابراین همچنان این خطر وجود دارد که اوضاع ناگهان از مسیر دیپلماسی خارج شود. دو پرونده مهم روز یکشنبه، مذاکرات ایران و آمریکا در سوئیس آغاز شد. بنا به گزارش الحدث، شکافی جدی بر نشست بورگناشتوک سایه انداخته که باید به هر ترتیبی شده آن را حلوفصل کرد و به همین دلیل است که جهان شاهد بالاترین سطح مشارکت در این مذاکرات است و معاون رئیسجمهور آمریکا نیز راهی سوئیس شده است. حضور هیات عالیرتبه پاکستانی و همچنین قطری، عاملی مهم در تلاش برای نزدیکتر کردن هرچه بیشتر دیدگاههای واشنگتن و تهران است. این میانجیگری در پر کردن شکافهای موجود و گرد هم آوردن طرفین درگیر نقش مهمی ایفا میکند. بنا به گزارش الحدث، بزرگترین مساله موجود همچنان اجرای عینی تفاهمنامه میان دو طرف است و پروندههای لبنان و هستهای ایران در این زمینه نقشی حیاتی ایفا میکنند. از یک سو، آمریکا معتقد است که باید پرونده برنامه هستهای ایران هرچه سریعتر به نتیجه برسد. از سوی دیگر نیز، ایران تاکید بسیار دارد که پیش از استقرار آرامش در لبنان، هیچ توافقی در کار نخواهد بود. کار سخت میانجیها در چنین چارچوبی چهبسا این باشد که بتوانند این دو دیدگاه متفاوت را به یکدیگر نزدیک کنند و برآیندی منطقی از آن استخراج کنند. این در حالی است که نشریه آتلانتیک نیز طی گزارشی به تاریخ ۲۱ ژوئن اعلام کرد که به نظر میرسد تفاهمنامه بین ایالات متحده و ایران، جنگ را با شرایطی که به نفع تهران بوده، پایان داده است. آتلانتیک در ادامه نوشت: این تفاهمنامه داراییهای مسدود شده ایران را آزاد میکند، محدودیتهای فروش نفت ایران را کاهش میدهد و محاصره تنگه هرمز توسط آمریکا را لغو میکند و در ازای آن، ایران آبراه حیاتی هرمز را باز میکند. به عبارت دیگر، ایران در ازای دست کشیدن از کاری که قبل از جنگ انجام نمیداد، چیزهایی را که قبل از جنگ نداشت، دریافت میکند. همین امر چهبسا سبب شود که رسیدن به نقطه همگرایی میان تهران و واشنگتن قدری دشوار شود، چرا که کاخ سفید اثبات کرده که علاقه ندارد خود را در طرف بازنده ببیند. در عین حال، آکسیوس روز یکشنبه به نقل از منابع گزارش داد که ایالات متحده در دور اول مذاکرات با ایران به دنبال مساله بازرسی از سایتهای هستهای است، مسالهای که باید منتظر ماند و دید تهران تا چه اندازه حاضر است به آن تن بدهد. بنا به گزارش آکسیوس، منابع آگاه اظهار کردند که آمریکا تمایل دارد در ازای این اقدام، به ایران دسترسی به برخی از داراییهای مسدودشدهاش را بدهد که این اقدام با آزادسازی یک حساب ۶میلیارد دلاری در قطر آغاز میشود. دست برتر ایران در همین رابطه، شبکه خبری ایبیسی نیوز طی گزارشی عنوان کرد که ایران در وضعیت فعلی همچنان دست برتر را دارد. میک مولروی، یکی از مقامات سابق پنتاگون که در اولین دولت دونا