شرکت «SpaceX»ایلان ماسک با دریافت مجوزهای جدید، قصد دارد نخستین دیتاسنتر فضایی هوش مصنوعی را برای کاهش مصرف انرژی و پردازش در مدار مستقر کند. کمیسیون فدرال ارتباطات ایالات متحده (FCC) مجوز مهمی برای شرکت «SpaceX» صادر کرده تا تبادل مستقیم دادهها میان ماهوارههای «Starlink» را در مدار زمین آزمایش کند. این تاییدیه زمینهساز تحقق ایدهی ایلان ماسک برای استقرار شبکهی ارتباطی مستقل از زمین و توسعهی دیتاسنتر فضایی به شمار میرود. هدف اولیهی این پروژه، حذف ایستگاههای زمینی و مسیریابی کامل اطلاعات در مدار است تا تاخیر شبکههای ارتباطی کاهش یابد. شرکت «SpaceX» که هماکنون بیش از 10 هزار ماهواره در فضا دارد، قصد دارد این رقم را با ماهوارههای نسل V3 به 100 هزار دستگاه برساند. انتقال مستقیم اطلاعات در مدار علاوه بر پوشش نقاط کور مانند اقیانوسها، پایداری شبکه را در شرایط بحرانی تضمین میکند. این پیشرفت زیرساخت لازم برای استقرار دیتاسنتر فضایی مبتنی بر هوش مصنوعی با نام «Starmind» را فراهم میسازد که بار پردازشی را از زمین به مدار پایینی منتقل خواهد کرد. نخستین سختافزار این طرح با نام «AI1» به عنوان یک رک سرور 150 کیلوواتی عمل میکند. این ماهواره با پهنای 70 متر و ارتفاع 20 متر، توانی معادل تجهیزات «NVIDIA» مدل GB300 را در مدار 600 کیلومتری زمین ارائه میدهد. تامین توان پردازشی این دیتاسنتر فضایی در ابتدا بر عهدهی تراشههای «NVIDIA» خواهد بود و در آینده با قطعات مقاوم در برابر تشعشعات پروژهی «Terafab» جایگزین میشود. برای مدیریت حرارت این سیستم غولپیکر در خلاء، 110 متر مربع رادیاتور مایع در نظر گرفته شده که گرما را به صورت تابش فروسرخ دفع میکند. انرژی این سازهها از طریق پنلهای خورشیدی تولید شده در کارخانهی «Gigasat» تامین میشود و پرتاب آنها منحصرا با فضاپیمای «Starship» صورت میگیرد. انتقال سرورهای هوش مصنوعی به مدار، مصرف روزافزون انرژی و آب در تاسیسات زمینی را به شدت کاهش میدهد. در حال حاضر شرکت «Google» و کشور چین نیز در حال توسعهی طرحهای مشابهی برای رقابت در ساخت دیتاسنتر فضایی هستند.