خرداد ماه امسال، جلسه محاکمه برای پنج متهم به قتل در دادگاه تشکیل میشود. طبق بررسیهای «اعتماد»؛ سه پرونده به نزاع خیابانی و دو پرونده به قتل خانوادگی مربوط است. با این حال در دو پروندهای که قتل در محیط خانواده رخ داده؛ یکی با رضایت اولیای دم مواجه شده و محکوم از قصاص نجات پیدا کرده و پرونده دیگر به دلیل اینکه پدر در قتل فرزند مجازات قصاص ندارد، دادستان خواستار مجازات متهم به لحاظ جنبه عمومی جرم شده است. به گزارش اعتماد، در پروندههای قتل، قاضی معمولا با بررسی پرونده و ادله؛ (گزارش پلیس، اظهارات متهم و شاکی، شهادت شهود، نظریه پزشکی قانونی و سایر مدارک)، رسیدگی در دادگاه؛ (اظهارات طرفین پرونده)، احراز وقوع جرم؛ (قتل صورت گرفته یا نگرفته)، تعیین نوع قتل؛ (عمدی، غیرعمد و شبهعمد) رای صادر میکند. این در حالی است که رای صادره در مراحل بالاتر قابل بررسی و تجدیدنظر است. «اعتماد» در این گزارش به جلسات محاکمه و اتهام این پنج محکوم پرداخته است. شانزدهم خردادماه سال جاری، متهمان یک پرونده جنایی پای میز محاکمه میروند. در این پرونده درگیری بین چند پسر جوان باعث میشود دختری که نقشی در این درگیری نداشته مورد اصابت گلوله قرار بگیرد و جانش را از دست بدهد؛ فروردینماه سال گذشته به پلیس گزارش میشود؛ دختر جوانی در بیمارستان شهدای تجریش جانش را از دست داده است. وقتی ماموران به محل میروند، متوجه میشوند درگیری بین دو گروه از پسران رخ داده و این دختر نقشی در درگیری نداشته است. پلیس متوجه میشود ضارب بعد از اینکه از مرگ این دختر جوان آگاه شده به سمت مرزهای ایران فرار کرده و قصد خروج از کشور را داشته، اما ماموران او را شناسایی و دستگیر میکنند. متهم پس از دستگیری مدعی میشود که سلاح متعلق به او نبوده و ضارب هم شخص دیگری بوده است. با این حال با توجه به مدارک به دست آمده پلیس او را به عنوان متهم اصلی و فردی دیگر را به اتهام حمل سلاح غیرمجاز بازداشت میکند. پرونده بعد از تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست برای رسیدگی به شعبه ۱۰ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده میشود. در جلسه رسیدگی، مادر این دختر جوان درخواست قصاص میکند. متهم ردیف اول در دادگاه میگوید: «اتهام قتل را قبول ندارم، چون من ضارب نبودم. ما گروهی دختر و پسر جوان بودیم که خانهای را در دربند اجاره کردیم و میخواستیم دو روز آنجا بمانیم. یکی، دو ساعت قبل از حادثه با هم پارک رفته بودیم و قلیان کشیدیم. عصر به خانه برگشتیم، اما چون هنوز وسایل در پارک بود، دوباره به آنجا برگشتیم. وسایل را برداشتیم و همین که میخواستیم به خانه بیاوریم چند نفر به ما حمله کردند. کسانی که به ما حمله کردند در واقع با متهم ردیف دوم مشکل داشتند و به همین دلیل ما را تعقیب کردند و ما درگیر شدیم. یکی از کسانی که به ما حمله کرد، اسلحه شکاری داشت. من حین فرار از روی دیوار پریدم. یک دفعه همان شخصی که اسلحه داشت بالای سر من حاضر شد. لوله تفنگش را گرفتم، ولی نتوانستم کاری بکنم. فقط او را پرت کردم که حین کشمکش یک گلوله شلیک شد. به سمت دوستم رفتم. او را بهشدت کتک زده بودند و غرق در خون بود. از دیدن این صحنه ناراحت شدم. خواستم کمک کنم که متوجه شدم دختری تیر خورده است. افراد طرف مقابل شلیک کردند و من شلیک نکردم. این دختر را به بیمارستان بردیم و من به سمت مرز فرار کردم.» سپس دوست متهم که به عنوان متهم ردیف دوم بود در جایگاه قرار میگیرد و اظهار میکند: «اتهام را قبول ندارم. اسلحه مال من نبود. هرچه در تحقیقات مقدماتی گفته شده غلط است. اسلحه به من و دوستم ربطی نداشته و ضاربان ما نبودیم. درخواست برائت دارم.» در پایان قضات شعبه ۱۰ برای صدور رای دادگاه وارد شور شدند. پانزدهم خردادماه سال جاری، سه نفر به اتهام قتل محاکمه میشوند؛ سال گذشته گزارش یک درگیری به پلیس ورامین اطلاع داده میشود؛ در این درگیری یک جوان جانش را از دست میدهد. پلیس متوجه میشود درگیری منجر به قتل به خاطر یک دختر بوده که چند سالی با مقتول در رابطه عاطفی بوده است. پلیس عامل قتل را شناسایی و بازداشت میکند. او به قتل اعتراف میکند و میگوید: «یکی از دوستان من با مقتول رقابت عشقی داشت و ما هم به همین دلیل آنجا بودیم. وقتی مقتول درگیری ایجاد کرد من قصد دفاع از خودم را داشتم و نمیخواستم او را بکشم، اما او جانش را از دست داد.» رسیدگی به این پرونده ادامه داشت تا اینکه گزارشی دیگر به پلیس اطلاع داده میشود؛ در این گزارش آمده بود که بین دو ماشین در حال حرکت در ورامین تیراندازی رخ داده و این تیراندازی منجر به مرگ دو نفر شده است؛ پلیس تحقیقات خود را آغاز میکند و مشخص میشود فردی که تیراندازی کرده از پلاک جعلی استفاده کرده است. بعد از مدتی، ماموران عاملان تیراندازی را شناسایی و بازداشت میکنند. متهمان در بازجوییها به تیراندازی اعتراف میکنند و یکی از آنها عنوان میکند: «برادر مقتول به ما دستور تیراندازی داده است. وقتی مقتول کشته شد برادرش صبر نکرد تا دادگاه درباره پرونده تصمیم بگیرد. او که خیلی ثروتمند است گفت کسانی در پرونده قتل برادرش هستند که قانون آنها را مجرم نمیداند و فقط کسی که مرتکب قتل شده را دستگیر کرده است. به همین خاطر پول داد که آنها هم تنبیه شوند. شب حادثه برادر مقتول مدعی شد چهار نفر که به خاطر آنها برادرش کشته شده در یک عروسی جمع هستند؛ دو نفر از دوستان برادر مقتول از آنها عکس گرفتند و برای ما فرستادند. ما هم که مسلح بودیم همگی آماده شدیم. وقتی آنها از عروسی بیرون آمدند شلیک کردیم و ماشین را به گلوله بستیم. در این میان دو نفر از آنها درجا فوت کردند.» ماموران برادر مقتول و هر سه مرد را دستگیر میکنند. تحقیقات در حال تکمیل بود که متهم جوان پرونده که درباره نقش برادر مقتول صحبت کرده بود در زندان جانش را از دست میدهد و پرونده پس از طی کردن مراحل قانونی برای رسیدگی به شعبه ۱۳ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده میشود. در جلسه رسیدگی اولیاید