فعال سیاسی اصلاحطلب: فعال سیاسی اصلاحطلب گفت که پیشنویس تفاهم بین ایران و آمریکا، ۲۳ بار بین بخشهای مختلف حاکمیت مورد چکش کاری و اصلاح قرار گرفته و بعد از ساعتها مباحث جدی درباره نقاط مثبت و منفی آن متن نهایی حاصل شده است. مذاکرات ایران و آمریکا در حالی به ایستگاه زوریخ رسید که یکی از پرتنشترین مقاطع سیاسی در سیاست داخلی کشور را رقم زد. پس از موجسواری ناکام جریانات تندرو بر احساسات عمومی و تلاش برای جهتدهی به تجمعات شبانه، حضور محمود نبویان در شبکه خبر و انتشار گزینشی نامههای محرمانه رهبر انقلاب، بازخوردهای زیادی داشت. در همین رابطه خبرآنلاین ارزیابی حسن رسولی فعال سیاسی اصلاح طلب از اقدام این نماینده تندرو مجلس را جویا شد. رسولی با اشاره به تاریخچه روابط میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا اظهار داشت که روابط دو کشور دارای سابقه منفی ۴۶ ساله است و در این مدت، دو کشور نه تنها روابط عادی نداشتهاند، بلکه به طور متناوب در شرایط تخاصم علیه یکدیگر بودهاند. او با اشاره به دو جنگ ۱۲ روزه و ۴۰ روزه افزود: جمهوری اسلامی ایران در این نبردها، به ویژه نبرد آخر، خسارتهای هنگفت معنوی و مادی متحمل شد که از آن جمله میتوان به شهادت رهبر شهید، مسئولان عالیرتبه، فرماندهان ارشد، دانشمندان هستهای و مردم کوچه و بازار اشاره کرد که جان خود را فدا کردند. این فعال سیاسی اصلاحطلب تاکید کرد که با توجه به این پیشینه، طبیعی است چنین پرونده پیچیدهای از جوانب مختلف توسط کارشناسان و اندیشکدههای گوناگون مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد. رسولی: ایراد اساسی به نبویان، بیتوجهی به نکات حفاظتی و طبقهبندی اسناد است رسولی با تفکیک میان دیپلماسی رسمی و عمومی گفت: اصل نقد و بررسی داد و ستدهای صورتگرفته که منتهی به امضای یادداشت تفاهم شده است، نه تنها هیچ ایرادی ندارد، بلکه لازمه کمک دیپلماسی عمومی به دیپلماسی رسمی را مهیا می کند. وی افزود در این چارچوب، دانشگاهها، متخصصان، مراکز پژوهشی و شخصیتهای سیاسی با دیدگاههای مختلف حق ورود دارند، چرا که این مسئله یک امر مهم و ملی است، از این زاویه نمیتوان ایرادی به آقای نبویان گرفت، اما آنچه محل ایراد اساسی است، عدم رعایت ملاحظات قانونی، طبقهبندی اسناد و بیتوجهی به نکات حفاظتی از سوی ایشان است. تصمیمگیری نهایی بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی منحصراً بر عهده مقام معظم رهبری است این فعال سیاسی افزود: بررسی چنین موضوعات مهمی در سطوح مختلف حاکمیت مستلزم عبور از یک فرایند کاملاً فنی، پیچیده و جامع است. هیچ ایرادی ندارد پیش از اتخاذ تصمیم نهایی، نقاط نظر موافق و مخالف حتی فراتر از سطح دیپلماسی عمومی به افکار عمومی عرضه شود. رسولی اضافه کرد: پس از طی این مراحل و با رعایت مُرّ قانون اساسی، بر اساس اصل ۱۱۰، تصمیمگیری نهایی در این مورد منحصراً بر عهده مقام معظم رهبری است. رهبری نیز (چه رهبر شهید و چه رهبر جدید) همواره از شورای عالی امنیت ملی و سایر مراجع نظامی، سیاسی و اطلاعاتی به عنوان بازوهای مشورتی استفاده کرده و میکنند. او با بیان اینکه پیشنویس تفاهم بین ایران و آمریکا، ۲۳ بار بین بخشهای مختلف حاکمیت مورد چکش کاری و اصلاح قرار گرفته و بعد از ساعتها مباحث جدی درباره نقاط مثبت و منفی آن متن نهایی حاصل شده، افزود: در نهایت این تصمیم حاکمیتی اتخاذ شده و رهبری، رئیسجمهور، تیم مذاکرهکننده و همه دلسوزان بر این باورند که با توجه به اهمیت حیاتی این پرونده برای امنیت ملی، کارشناسان و مدیران در تمامی سطوح باید به دور از خوشبینیهای مخرب و با چشمان باز این مسیر را ادامه دهند. وی درباره پیام رهبر انقلاب هم توضیح داد: این پیام در حقیقت تذکر و یادآوری به رئیسجمهور و اعضای تیم مذاکرهکننده بود تا با توجه به روابط خصمانه چند دهه گذشته، دچار خوشباوری نشوند. انتقاد شدید از اظهارات بیمحابای نایبرئیس کمیسیون امنیت ملی رسولی در ادامه به نقد رفتار نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و مسئولان رسانه ملی پرداخت و پرسید: در شرایطی که از میان تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب صلاحیت، تنها یک نفر به این متن رأی مخالف داده و پس از آن رهبری اجازه دادهاند که دولت و شورای عالی امنیت ملی پرونده را پیش ببرند، چرا باید چنین فضایی ایجاد شود؟ وی افزود: در شرایطی که عرضه یک صدای واحد از کل حاکمیت به دنیا ضرورت دارد، چرا فردی در جایگاه نایب رئیس کمیسیون تخصصی امنیت ملی و سیاست خارجی، باید چنین بیمحابا سخن بگوید؟ این اقدامات ممکن است در عزم و اراده جدی مسئولان برای خاتمه دادن به جنگ از طریق دیپلماتیک تزلزل ایجاد کند. این فعال سیاسی با تاکید بر اهمیت دیپلماسی گفت: پیروزیهای چشمگیر ما در حوزه نظامی که مایه تعجب کارشناسان خارجی شده است، در نهایت باید در دالانها و اسناد دیپلماتیک تثبیت شود. هیچ جنگی، حتی جنگهای جهانی اول و دوم، در اتاقهای جنگ خاتمه نیافته است و مذاکرهکنندگان تضمینکننده دستاوردهای نظامی هستند. رسولی خواستار پاسخگویی دستاندرکاران این ماجرا شد و گفت: آقای نبویان به عنوان نماینده مجلس باید عذرخواهی کرده و بپذیرد که خطا کرده است. همچنین رئیس صداوسیما، معاون سیاسی و مدیران مربوطه باید پاسخ دهند که با توجه به ضرورت حفظ انسجام و وحدت ملی در این شرایط ویژه، چرا اینقدر بیدقتی کردهاند. وی به رصد تحولات ایران توسط محافل سیاسی و اندیشکدههای جهان اشاره کرد و افزود: بلافاصله پس از این اظهارات، آثار بسیار منفی برای کشور در سطح بینالمللی به دنبال داشته است. رئیس مجلس به عنوان رئیس هیات مذاکرهکننده حضور دارد؛ این نهایت اعتنای پزشکیان به مجلس است این فعال سیاسی با یادآوری فرهنگ ملی ایرانیان در دفاع و صلح، به سخنان حضرت امام (ره) در قطعنامه ۵۹۸ اشاره کرد و گفت: امام فرمودند همانطور که در ادامه جنگ مصمم بودم، در نهایی کردن صلح هم مصمم هستم؛ این نشاندهنده لزوم ثبات رأی و وحدت نظر در کشور است. رسولی تاکید کرد: اگر آق