بقائی گفت: آنچه در مذاکرات به دست آمده، تنها بخشی از حقوق تضییعشده ایران است. «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری امروز خود ضمن تسلیت ایام شهادت امام سوم شیعیان درباره فرهنگ و شعر عاشورایی گفت: فرهنگی که طی قرنها در شعر و ادب در آیینها و سنتها در زندگی و حیات روزمره ما در تربیت خانوادگی و در حافظه جمعی این ملت حضور داشته و نسلهای پیاپی رو پرورش داده است. شاید به همین دلیل است که هرگاه ملت ایران در معرض آزمونهای بزرگ تاریخی قرار میگیرد بسیاری از ارزشهایی که در رفتار جمعی خود نشان میدهد؛ شباهتی آشکار با آموزههای عاشورا داشته است. اموال مسدودشده ایران برای استفاده آزادانه در دسترس است سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسشی که «گمانهزنیها و ادعاهای رسانهای درباره نحوه خرج کردن داراییهای ایران چه از محل اموال بلوکه شده و چه از محل فروش نفت، منتشر شده است، با توجه به اینکه برخی ادعا کردند که ایران محدودیتی در استفاده از این داراییها دارد و موارد مصرفی آنها هم در برخی اظهارنظرها و ادعاها مطرح شده که برای مثال شامل خرید مواد غذایی از آمریکاست، لطفا بفرمایید که آیا در استفاده از درآمد حاصل از فروش نفت و نیز داراییهای مسدود شده، محدودیتی وجود دارد؟ و چه سازوکاری برای آن طراحی شده، چه بازه زمانی برای بازگشت پولها به عنوان گام اعتمادساز طرف مقابل پیشبینی شده است؟» گفت: بله، ادعای رسانهای را دیدم. برای ما جالب است که فلسفه و هدف جنگ، که قبلاً اعلام کرده بودند از بین بردن تمدن و فروپاشی ایران است، تقلیل پیدا کرده به ثروتمندتر کردن کشاورزان آمریکایی. بقائی افزود: ما در رابطه با اموال آزادشده ایران، هر طور که به صرفه و صلاح کشور باشد، تصمیم میگیریم. در رابطه با خرید کالا، وزارت کشاورزی ما و سایر بخشهایی که متولی امر هستند، هر آنطور که تشخیص بدهند، هم بر اساس قیمت و هم بر اساس کیفیت، تصمیم میگیرند. لذا هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد. مجوزهایی که در رابطه با بحث فروش نفت صادر شد، از دیروز اجرایی شده است. سایر موارد هم مشخصاً در رابطه با هزینهکرد از داراییهای محدودشده یا مسدودشده ایران به همین ترتیب است. آقای دکتر همتی دیروز توضیحات مفصلی در این رابطه داد. مهم این است که اموال مسدودشده ایران در دسترس است و برای استفاده آزادانه ایران، هر طور که تشخیص بدهد، برای تأمین کالاهایی که مدنظر کشور است، قابل استفاده خواهد بود. توانمندی دفاعی و موشکی ایران هیچگاه موضوع مذاکره با هیچ طرفی نخواهد بود سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت تنش در لبنان براساس تفاهم اسلام آباد و اینکه آیا زمانی برای عقبنشینی نیروهای صهیونیستی از خاک لبنان در نظر گرفته شده است؟ و چه کشورهایی در این زمینه حضور دارند؟، گفت: ما از ابتدای تفاهم آتشبس، یعنی از ۱۹ فروردینماه تا به امروز، شاهد تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان بودیم. تعهد به توقف جنگ در لبنان یکی از اجزای لاینفک هم تفاهم آتشبس ۱۹ فروردین بود و هم توافق خاتمه جنگ، یادداشت تفاهم مورخ ۲۸ خرداد ماه. تعهد آمریکا کاملاً روشن است و هیچ عذر و بهانهای برای تداوم اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در لبنان قابل پذیرش نیست.به گزارش ایرنا؛ بقائی ادامه داد: سازوکاری که در موردش تفاهم شد، با حضور طرفین، یعنی آمریکا و ایران و میانجیگران و دولت لبنان، ناظر بر این است که هم بر حسن اجرای مفاد بند ۱ یادداشت تفاهم، مشخصاً در رابطه با توقف جنگ در لبنان، نظارت کند و هم از بروز برخوردهای نظامی جلوگیری کند. جزئیات آن باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. در مورد اصل آن در نشست سوئیس تفاهم شد. قاعدتاً موضوع پیچیده است و با توجه به طرفهایی که در این موضوع ذیمدخل هستند، طی روزهای آینده باید جزئیات بیشتری درباره آن مورد تفاهم قرار گیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که «ادعاهای مکرر و به نوعی اذعان مقامهای آمریکایی، از جمله رئیسجمهور آمریکا، مبنی بر همکاری و دست داشتن برخی از مقامهای منطقهای، از جمله اردن، کویت و امارات، در حمله به ایران، آیا قصد دارید پیگیری حقوقی در این رابطه انجام دهید و این اظهارات را مبنای دریافت غرامت از کشورهای منطقه قرار دهید یا خیر؟» گفت: ما شواهد و ادله کافی داریم برای اینکه اثبات کنیم برخی از کشورهای منطقه، همان کشورهایی که نام بردید، متأسفانه در جریان تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران نقش فعالانه داشتند.این موضوع را قاعدتاً رها نخواهیم کرد. هم مستندسازی میکنیم و هم مطالبهگری خواهیم کرد. وی ادامه داد: اینکه مقامهای آمریکایی نیز صحه گذاشتهاند و به مشارکت برخی از کشورهای منطقه در تجاوز نظامی علیه ایران اذعان کردهاند، مسئولیت این کشورها را سنگینتر میکند.همه میدانیم که اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران یک اقدام خلاف قانون و یک اقدام تجاوزکارانه بود و هر طرفی که به هر نحوی، از جمله از طریق در اختیار گذاشتن سرزمین، امکانات و فضای خود، به این اقدام غیرقانونی و تجاوزکارانه مساعدت کرده باشد، مسئولیت بینالمللی خواهد داشت. حتماً ما از هر فرصت و ابزاری استفاده خواهیم کرد. آنچه در مذاکرات به دست آمده، تنها بخشی از حقوق تضییعشده ایران است سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعهدات داده شده از سوی ایران به آمریکا در ازای امتیازهای گرفته شده در این مذاکرات گفت: ما امتیازی دریافت نکردهایم. آنچه تاکنون اتفاق افتاده، صرفاً بازپسگیری بخشی از حقوق تضییعشده ایران از طرف آمریکایی بوده است.بنابراین باید همواره این نکته را مدنظر داشته باشیم که وقتی از اموال مسدودشده یا محدودشده ایران سخن میگوییم، درباره «امتیاز» صحبت نمیکنیم. این داراییها متعلق به مردم ایران بوده و هست. همچنین در موضوع لغو محاصره دریایی نیز با یک اقدام غیرقانونی مواجه بودیم که از سوی آمریکا تح