این مربی فوتبال با تحلیل وضعیت گروه ایران، از دست دادن امتیاز بازی اول برابر نیوزیلند را ناشی از تدابیر فنی نامناسب دانست. با این حال، جلالی با اشاره به وضعیت امتیازی فعلی، تأکید کرد که ملیپوشان با تکیه بر تواناییهای خود همچنان بخت اصلی برای کسب سهمیه صعود هستند. مجید جلالی با تمجید از عملکرد تیم ملی ایران مقابل مصر، شانس صعود را همچنان بالا دانست و در عین حال ریشه مشکلات فوتبال ایران را در ضعف ساختار، آموزش پایه و نگاه مدیریتی به فوتبال عنوان کرد. به گزارش خبر ورزشی، مجید جلالی مربی فوتبال ایران درباره عملکرد تیم ملی در دیدار ایران و مصر اظهار کرد: عملکرد تیم ملی را میتوانم غافلگیرکننده توصیف کنم. فکر میکنم برای همه غافلگیرکننده بود. بچهها خیلی بالاتر از انتظار بازی کردند، بیشتر از حد انتظار دویدند، فداکاری کردند و کاملاً بر بازی مسلط بودند. وی افزود: ما یک پنالتی را از دست دادیم، دو توپ به تیر دروازه زدیم، یک گل هم که داور مردود اعلام کرد و یک گل هم به ثمر رساندیم. در مقابل تیم مصر تقریباً موقعیت چندانی روی دروازه ما ایجاد نکرد. به همین دلیل عملکرد بازیکنان را واقعاً در سطح بسیار خوبی دیدم. جلالی درباره شانس صعود تیم ملی گفت: اگر بازی اول مقابل نیوزیلند را از دست نداده بودیم، شرایط کاملاً متفاوت بود. به نظر من در آن مسابقه چینش خوبی نداشتیم و تدابیر فنی هم مناسب نبود. اگر آن سه امتیاز را گرفته بودیم الان بدون اما و اگر صعود کرده بودیم اما با همین سه امتیاز و تفاضل گل صفر هم همچنان شانس صعود داریم و فکر میکنم صعود خواهیم کرد. این مربی فوتبال درباره مدعیان قهرمانی جام جهانی نیز اظهار کرد: به نظر من تیمهایی مثل فرانسه، اسپانیا و انگلیس جزو مدعیان اصلی هستند. البته انگلیس تیم خوبی است اما به اندازه بعضی تیمها فداکارانه بازی نمیکند. آرژانتین هم تیم بسیار خوبی است و میتواند جزو مدعیان باشد. فکر میکنم قهرمان جام جهانی از بین همان تیمهایی باشد که در ادوار گذشته سابقه قهرمانی داشتهاند و قهرمان جدیدی نخواهیم داشت. جلالی در پاسخ به این سؤال که مهمترین مشکل ساختاری فوتبال ایران چیست، گفت: این موضوع خیلی عمیق است. اصل ساختار ما به نگاه حاکمیت به فوتبال برمیگردد که باید ترمیم شود. وقتی این نگاه اصلاح شود اساسنامه فدراسیون فوتبال هم میتواند اصلاح شود و بعد از آن خیلی از مسائل در مسیر پیشرفت فوتبال کشور حل خواهد شد. وی درباره دلیل نرسیدن استعدادهای فوتبال ایران به سطح بینالمللی نیز اظهار کرد: اصل موضوع به علوم تمرینی برمیگردد. مربیان پایه ما از نظر علوم مربیگری بد نیستند اما مشکل اصلی در علوم تمرینی است. در این بخش تقریباً نزدیک به صفر هستیم. در فوتبال حرفهای، بازیکن ۱۱ ساله برنامه تمرینی مخصوص خودش را دارد، بازیکن ۱۲ ساله برنامهای متفاوت و همینطور در تمام ردههای سنی. اما ما چنین نظام آموزشی مدون و هماهنگی نداریم و هر کسی براساس سلیقه و دانستههای خودش کار میکند. ضمن اینکه بسیاری از مربیان توان تبدیل علوم مربیگری به علوم تمرینی را ندارند. این مهمترین مشکل مربیان پایه ماست و در واقع ریشه اصلی مشکل فوتبال ایران به آموزش مربیان و در ادامه آموزش بازیکنان در سنین پایه، یعنی از حدود ۱۱ تا ۱۷ سالگی، بازمیگردد. مجید جلالی مربی فوتبال ایران درباره عملکرد تیم ملی در دیدار ایران و مصر اظهار کرد: عملکرد تیم ملی را میتوانم غافلگیرکننده توصیف کنم. فکر میکنم برای همه غافلگیرکننده بود. بچهها خیلی بالاتر از انتظار بازی کردند، بیشتر از حد انتظار دویدند، فداکاری کردند و کاملاً بر بازی مسلط بودند.