دانشگاه علوم پزشکی گلستان با انتشار اطلاعیهای اعلام کرد: در پی مراجعه تعدادی از شهروندان شهر دلند در شهرستان رامیان با علائم گوارشی، بررسیهای تخصصی اپیدمیولوژیک، بهداشتی و درمانی از نخستین ساعات بروز این رخداد آغاز شده و تاکنون ۲ مورد فوت و بستری و مراقبت از شماری از بیماران گزارش شده است. رویداد۲۴| در پی مراجعه تعدادی از شهروندان دلند با علائم گوارشی شامل اسهال، استفراغ، تب و تهوع به بیمارستان امام رضا(ع) خانببین و گزارش ۲ مورد فوت، تیمهای تخصصی دانشگاه از همان ساعات اولیه، بررسیهای شبانهروزی برای شناسایی ابعاد این رخداد را آغاز کردند. بر اساس بررسیهای اولیه، تاکنون حدود ۶۰ نفر در مراکز درمانی دولتی و خصوصی خانببین و شهرستانهای اطراف پذیرش شدهاند که از این تعداد، ۳۰ نفر نیاز به بستری داشتهاند و در حال حاضر نیز ۲۰ بیمار همچنان تحت مراقبت هستند و وضعیت عمومی آنان پایدار اعلام شده است. دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این اطلاعیه با اشاره به ۲ مورد فوت گزارششده، اعلام کرد: مورد نخست دختر ۱۴ سالهای بود که پس از بروز علائم گوارشی و دریافت درمان اولیه در بخش خصوصی، با وخامت حال عمومی به بیمارستان مراجعه کرد اما هنگام ورود فاقد علائم حیاتی بود و با وجود تلاش کادر درمان، امکان احیای وی فراهم نشد و مورد دوم نیز کودک ۶ سالهای بود که هنگام مراجعه به بیمارستان فاقد علائم حیاتی بود. در ادامه این اطلاعیه آمده است: تمامی بیماران مراجعهکننده در کوتاهترین زمان ممکن پذیرش شدهاند و در موارد مورد نیاز نیز با هماهنگی انجامشده به بیمارستانهای اطراف انتقال یافتهاند تا روند ارائه خدمات درمانی بدون وقفه ادامه یابد. دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره علت این رخداد اعلام کرد: باهدف شناسایی منشا بروز علائم گوارشی، نمونههای بالینی شامل سوآپ و نمونه مدفوع بیماران برای بررسی عوامل باکتریایی، ویروسی و انگلی به آزمایشگاههای مرجع استان و همچنین آزمایشگاه مورد تایید وزارت بهداشت در تهران ارسال شده و همچنین نمونههای مواد غذایی و نمونههای لازم برای بررسیهای سمشناسی اخذ و به آزمایشگاههای تخصصی فرستاده شده و نتایج نهایی پس از تکمیل بررسیها اطلاعرسانی خواهد شد. بر پایه این اطلاعیه، بررسیهای اپیدمیولوژیک اولیه، مصرف یک ماده غذایی مشترک در فاصله ۲۴ تا ۴۸ ساعت پیش از شروع علائم را بهعنوان یکی از فرضیههای در دست بررسی مطرح کرده با این حال دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکید کرده تا زمان دریافت نتایج قطعی آزمایشها، اعلام هرگونه علت قطعی یا اظهار نظر غیرمستند فاقد مبنای علمی است. همزمان با پیگیریهای درمانی، کارشناسان بهداشت محیط نیز با حضور در محل، فرآیند تهیه، پخت و توزیع مواد غذایی را مورد بررسی قرار دادهاند. نمونهبرداری از مواد غذایی انجام شده و وضعیت آب آشامیدنی منطقه نیز ارزیابی شده است که نتایج این بررسیها نشان میدهد آب مصرفی از شبکه آب شهری تامین شده و از نظر میزان کلر باقیمانده و آخرین آزمایشهای میکروبی، در محدوده استاندارد قرار داشته است. دانشگاه علوم پزشکی گلستان همچنین اعلام کرد: در ادامه اقدامات پیشگیرانه و با دستور مقام قضایی، محل تهیه غذای مورد نظر پلمب شده و بررسیهای اپیدمیولوژیک، آموزش ساکنان منطقه و اطلاعرسانی مستمر درباره این موضوع ادامه دارد.