معاونان شهرداری تهران آخرین اقدامات و تمهیدات لازم برای تشییع پیکر رهبر شهید انقلاب را در صحن علنی امروز شورای شهر تهران ارائه دادند. رویداد۲۴| لطفالله، فروزنده معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران، در جلسه امروز (سهشنبه) شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آمادگی استانها برای اعزام زائران به پایتخت، اظهار کرد: ظرفیتهای استانها برای انتقال زائران به تهران بسیج شده است. همچنین ستادی ویژه برای مدیریت و هماهنگی امور این مراسم تشکیل خواهد شد. به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه جلسات متعددی با استاندار تهران و دستگاههای مختلف برگزار شده است، افزود: مقرر شده است تا تمامی دستگاهها ظرفیتهای خود را اعلام کنند و اقدامات در چارچوب مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ساماندهی شود. فروزنده با تأکید بر هماهنگی میان کمیتههای حملونقل، اسکان و خدمات شهری در پایتخت، گفت: پیشبینی میشود بیشترین حجم ورود زائران از محورهای غربی و جنوبی تهران باشد؛ از اینرو از دستگاههای مختلف درخواست شده است در تجهیز و آمادهسازی این مناطق همکاری لازم را داشته باشند. با توجه به پیشبینی حضور ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر، بهرهگیری از ظرفیت نهادهای مردمی و گروههای جهادی ضروری است. معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران ادامه داد: تلاش کردهایم تمامی امکانات شهرداری در بخشهای مختلف برای خدمترسانی به زائران بسیج شود. همچنین استاندار تهران بر آمادگی همه دستگاهها برای ارائه خدمات به مردم در ساختمانها و مراکز تحت اختیار خود تأکید کرده است. در ادامه محمدامین توکلیزاده، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز با اشاره به برنامهریزیهای انجامشده برای این مراسم، اظهار کرد: سیاستهای کلی مراسم با همکاری ستاد مرکزی تشییع تدوین و پس از نهایی شدن توسط دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. مسئولیت چهار حوزه اجتماعی و فرهنگی، اسکان، حملونقل و خدمات شهری با شهرداری است وی با بیان اینکه شاهد بزرگترین خیزش مردمی و جلوهای از مقاومت ملت ایران خواهیم بود، افزود: بر اساس تقسیم کار ملی، پشتیبانی برنامهها بر عهده دولت، مدیریت و اجرای میدانی بر عهده سپاه محمد رسولالله (ص) و تأمین امنیت بر عهده قرارگاه ثارالله است. همچنین مسئولیت چهار حوزه اجتماعی و فرهنگی، اسکان، حملونقل و خدمات شهری به شهرداری تهران واگذار شده است. توکلیزاده با تأکید بر نقش مردم در برگزاری این مراسم تصریح کرد: مدیریت چنین رویداد فراملی تنها با مشارکت گسترده مردم امکانپذیر است و تلاش میکنیم با طراحی سازوکاری منسجم، خدمات مطلوبی به شهروندان و زائران ارائه شود. استقبال استانها و شهرستانها بسیار گسترده بوده و گروههای جهادی از نقاط مختلف کشور برای خدمترسانی در حال عزیمت به تهران هستند. وی همچنین با اشاره به انتخاب شعار «باید برخاست» برای این مراسم، گفت: تمامی برنامهها بر اساس این شعار طراحی شده است. مسیرهای مراسم نیز مشابه مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن خواهد بود. تمامی معاونتها، سازمانها و شرکتهای شهرداری در این زمینه مأموریت دارند و جلسات هماهنگی به صورت روزانه به ریاست شهردار تهران برگزار میشود. بیشترین حجم تردد ورودی تهران از محورهای غربی و جنوبی است در ادامه جلسه، محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به هماهنگیهای صورت گرفته میان شهرداری تهران، سپاه و نیروی انتظامی، اظهار کرد: برنامهریزیهای مشترکی برای مدیریت تردد و حملونقل در مراسم وداع و تشییع انجام شده است. وی افزود: برای مراسم وداع، سه حلقه امنیتی و ترافیکی پیشبینی شده که در حلقه نخست انسداد کامل مسیرها اعمال خواهد شد و تردد به صورت پیادهمحور انجام میشود. اما در مراسم تشییع، شیوه مدیریت تردد متفاوت خواهد بود و تمرکز اصلی بر ساماندهی و تسهیل ورود زائران از مبادی مختلف به شهر تهران است. هرمزی با بیان اینکه بیشترین حجم تردد ورودی تهران از محورهای غربی و جنوبی خواهد بود، گفت: پهنهبندیهای ترافیکی متناسب با حجم ورودیها طراحی شده و برای اجرای موفق آن از ظرفیتهای مردمی نیز استفاده خواهد شد. وی ادامه داد: تهران دارای ۱۴ ورودی اصلی است که بر اساس آمار، بیشترین حجم ورود از محورهای تهران ـ قم و تهران ـ کرج صورت میگیرد. ستون فقرات حملونقل در این ایام مترو خواهد بود و تلاش میکنیم شهروندان و زائران را به استفاده از این شبکه هدایت کنیم. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در روز مراسم، برخی ایستگاههای اتوبوس فعال و برخی دیگر غیرفعال خواهند شد. همچنین برای هر یک از ۱۴ ورودی شهر، مسیرهای هدایت خودروها و محل پارکینگها مشخص شده است. به عنوان نمونه، برای ورودی آزادراه تهران ـ شمال هماهنگیهای لازم انجام شده تا خودروها به سمت بزرگراه شهید باکری جنوبی هدایت و سپس به پارکینگهای تعیین شده منتقل شوند. هرمزی در پایان گفت: فاصله حرکت قطارهای مترو حدود ۱۰ دقیقه در نظر گرفته شده و خدماترسانی این شبکه بهصورت ۲۴ ساعته انجام خواهد شد. همچنین از پنجشنبه هفته آینده تجهیزات اطلاعرسانی در بزرگراههای شهر تهران فعال میشود.