بقایی سخنگوی وزارت خارجه درباره جزئیات جلسه ۴ جانبه ایران و آمریکا با حضور میانجیها توضیحاتی داد. به گزارش همشهری آنلاین، بقایی گفت: من همیشه به شما قول دادم روایت برایتان نگویم، واقعیت را بگویم. جلسه چهار جانبه با حضور ایران و آمریکا و دو میانجی از حدود ساعت ۳ بعد از ظهر شروع شد و حدود یک ساعت و نیم ادامه یافت. قرار بر این شد که جلسه با یک وقفه نیم ساعته ادامه یابد. در همین فاصله با اظهارات تهدیدآمیز مقامات آمریکایی مواجه شدیم. پس از این، نشست چهار جانبه تشکیل نشد و بحث که ادامه یافت تبادل پیام از طریق میانجیها بود. وی ادامه داد: ما بعد از تصمیم به توقف مذاکرات چهار جانبه، هیچ تماس مستقیمی با طرف آمریکایی نداشتیم. در دفاع از منافع ملی ایران و پیشبرد اهداف کشور، حتما از هر ابزاری استفاده خواهیم کرد و در آنجا مصلحت این بود که از طریق میانجیها به تبادل پیام ادامه دهیم. موضوع هستهای و رفع تحریمها دو موضوعی است که بر اساس یادداشت تفاهم در سوئیس قرار است در بازه زمانی ۶۰ روزه مورد بحث قرار گیرد اما متن یادداشت تفاهم صراحت دارد که آغاز مذاکرات درباره این دو موضوع منوط به اجرای بندهای مشخصی از یادداشت تفاهم است. در نشستی که در سوئیس برگزار شد، به جز بیان کلی مواضع طرف آمریکایی، هیچ گفتگوی جزئی در مورد موضوع هستهای نداشتیم. مواضع آنها بیان شد، ما هم پاسخ مقتضی دادیم و در مورد تحریمها نیز مسائل را بهصورت کلی مطرح کردند.