رئیس ستاد وداع و تشییع رهبر شهید اعلام کرد: نماز بر پیکر شهید آیتالله خامنهای، صبح یکشنبه در مصلای تهران اقامه میشود و تلاش میشود برنامه تشییع پیکر ایشان تا غروب دوشنبه ۱۵ تیر ماه پایان یابد. به گزارش مشرق، سردار حسن حسن زاده، فرمانده قرارگاه آیین وداع، تشییع و تدفین پیکر مطهر رهبر شهید انقلاب، امشب (شنبه ۶ تیر) در گفت وگویی تلویزیونی بیان کرد: برنامه مراسم وداع با پیکر مطهر رهبر شهید انقلاب طی روزهای سیزدهم و چهاردهم تیرماه برگزار خواهد شد. وی در ادامه اظهار کرد: درهای مصلای تهران از ساعت ۶ صبح روز سیزدهم به روی عموم مردم گشوده خواهد شد تا علاقهمندان بتوانند در این مراسم حضور یابند. مراسم وداع در همان مکانی برگزار میشود که هر ساله میزبان دیدار سالانه امت با امام بوده است. به این ترتیب، آخرین وداع امت با امام شهید نیز در مصلای تهران رقم خواهد خورد. فرمانده قرارگاه آیین وداع، تشییع و تدفین پیکر مطهر رهبر شهید انقلاب در ادامه تصریح کرد: این مراسم تا ساعت ۲۰ روز چهاردهم ادامه خواهد داشت و اقامه نماز نیز بر پیکر مطهر رهبر شهید انقلاب نیز در همین محل انجام میشود. بر اساس برنامهریزی انجامشده، این برنامه، چارچوب کلی مراسم وداع را تشکیل میدهد. فرمانده قرارگاه آیین وداع، تشییع و تدفین پیکر مطهر رهبر شهید انقلاب با بیان اینکه ما یک مراسم و رویداد بزرگ را پیش رو داریم که جمعیت بسیار زیادی در آن حضور پیدا خواهند کرد گفت: اصرار زیادی روی عدد و رقم ندارم، اما برآوردها و نظرسنجیهای انجام شده حداقل جمعیت را بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر مطرح میکند و برخی برآوردها نیز تا ۲۰ میلیون نفر را پیشبینی کردهاند و این عدد نیز میتواند درست باشد. وی در ادامه امه تأکید کرد: به هر حال ما موظف هستیم خودمان را برای حضور حداکثری مردم آماده کنیم و تمام ملزومات لازم را فراهم آوریم. طبیعتاً باید برنامهریزیها بر همین اساس انجام شود و در همه برنامهها نیز تلاش کردهایم به همین شکل کار را دنبال کنیم. سردار حسن زاده با تأکید بر اینکه این مراسم یک رویداد کاملاً ملی است افزود: هر زائری که از هر استانی از درب منزل خود خارج میشود و همچنین همه ما که توفیق خدمتگزاری را در استانهای مختلف، تهران، مشهد و قم داریم، همگی در کنار هم در حال مدیریت یک رویداد بزرگ ملی هستیم. وی یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه را گرما و احتمال گرمازدگی عنوان کرد و گفت: همه باید این موضوع را مدنظر قرار دهند و ملاحظات لازم را رعایت کنند. زمانی که مردم در تهران حضور پیدا میکنند، تمهیدات لازم برای جمعیت قابل توجه اندیشیده شده است، اما طبیعتاً در نقاطی محدودیتهایی وجود دارد و از یک محدوده به بعد اجازه ورود خودروها داده نخواهد شد تا مردم بتوانند با سهولت بیشتری در مراسم شرکت کنند. سردار حسن زاده از مردم خواست توصیههای اعلامشده را با دقت رعایت کنند و افزود: تأکید ما این است که مردم عزیز زمانی که به تهران میآیند، زمان طولانی برای ماندن در پایتخت انتخاب نکنند و تلاش کنند در کمترین زمان ممکن در مراسم شرکت کرده و سپس فضا را برای حضور دیگران فراهم کنند. وی در ادامه بیان کرد: اگر حضور زائران به جای یک روز کامل، نیمروز باشد، قطعاً بهتر خواهد بود و اگر یک روز باشد نیز بهتر از دو یا سه روز است؛ چرا که هم ممکن است خود زائران در ازدحام با مشکلاتی مواجه شوند و هم فضای کافی برای حضور دیگران فراهم نخواهد بود. فرمانده قرارگاه آیین وداع، تشییع و تدفین پیکر مطهر رهبر شهید انقلاب با اشاره به برنامهریزیهای انجام شده در محدوده مصلای تهران گفت: همه پیشبینیهای لازم انجام شده، اما ظرفیت داخل مصلی محدود است. برنامهریزی به گونهای صورت گرفته که زائران از یک مسیر وارد و از مسیر دیگری خارج شوند و امکان ماندگاری طولانی جمعیت در داخل وجود ندارد. وی درباره زمان حضور زائران در محل وداع اظهار کرد: برآورد ما این است که در شرایط اوج ازدحام، از زمان ورود فرد به مصلی و مشاهده پیکر مطهر رهبر شهید انقلاب تا خروج از محل، حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان لازم باشد. سردار حسن زاده از مردم خواست با برنامهریزی انجامشده همکاری کنند و گفت: خواهش میکنم همه همکاری کنند تا زائران از یک مسیر وارد شده، ضمن بهرهمندی از فضای معنوی و برنامههای پیشبینیشده، از مسیر خروجی خارج شوند. همانگونه که در مراسم اربعین سیدالشهدا نیز همواره توصیه شده است که به دلیل ازدحام، از ماندگاری طولانی در مکانهای شلوغ خودداری شود و با ادای سلام، مسیر ادامه پیدا کند. وی افزود: برآورد ما این است که اگر همه همکاری کنند، طی ۴۸ ساعت تعداد قابل توجهی از هموطنان و زائران بتوانند از این فضای معنوی بهرهمند شوند. سردار حسن زاده همچنین از زائران خواست پس از خروج از محدوده اصلی، اطراف مصلی را نیز سریعتر ترک کنند و گفت: در پیرامون مصلی پنج مکان تحت عنوان زائر شهر پیشبینی شده است که هشت خدمت ضروری در آنها ارائه خواهد شد. وی در ادامه بیان کرد: از جمله این خدمات میتوان به سرویسهای بهداشتی، نمازخانه، توزیع آب آشامیدنی، تغذیه مناسب در موکبها، خدمات درمانی و سایر خدمات مورد نیاز اشاره کرد. زائران محترم پس از خروج از مصلی میتوانند به این شهرکهای زائر مراجعه کنند، ضمن استراحت از خدمات پیشبینیشده بهرهمند شوند و سپس به محل اسکان خود مراجعه کنند. وی در ادامه با اشاره به شرایط جوی گفت: احتمال دارد دمای هوا به ۳۸ تا ۳۹ درجه برسد و در فضاهای پرتراکم نیز احساس گرما بیشتر خواهد بود؛ بنابراین رعایت توصیههای ایمنی ضروری است. سردار حسن زاده با تاکید بر اینکه مردم در محلهایی که ضرورتی برای توقف وجود ندارد، توقف نکنند گفت: مردم از ورود به نقاط بسیار پرتراکم خودداری کنند، هنگام تردد تا حد امکان از مسیرهای دارای سایه استفاده کنند و وسایل اضافی همراه نداشته باشند تا در پیادهروی دچار مشکل نشوند. وی در ادامه خطاب به مردم توصیه کرد: زائران حتماً بطری آب و لیو